Rinne: Hallituksen kannattaisi luopua vene- ja moottoripyöräverosta

Antti Rinne

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne pitää hallituksen ajamia veneiden ja moottoripyörien veroja epäonnistuneena. Rinteen mukaan verot ovat haitallisia taloudelle, eikä niillä edes ole ympäristöpoliittisia päämääriä. Esityksen sisältö on epäjohdonmukainen ja vaikuttaa, että verotettavat ajoneuvot on valittu sattumanvaraisesti. Kaiken lisäksi hallitus sanailee verosta julkisesti varsin eripuraisesti.

Rinne muistuttaa, että muiden muassa moottoripyöräilijöiden ja veneilijöiden järjestöt ovat kritisoineet esitystä voimakkaasti. Kritiikki on perusteltua.

– Veroesitykset on suunniteltu harvinaisen huonosti. Verojen keräämisestä aiheutuisi huomattavasti kustannuksia ja samalla aiheutettaisiin hallaa yritystoiminnalle. Onkin mahdollista, että muutosten kokonaisvaikutukset olisivat valtion taloudelle negatiiviset, Rinne sanoo.

Rinteen mukaan hallituksen kannattaisi haudata esitykset. Tarvittaessa lisää verotuottoja voitaisiin kerätä oikeudenmukaisemmin, niin ettei taloudella aiheutettaisi turhaan haittaa.

– SDP:n vaihtoehtobudjetista löytyy useita keinoja verotulojen keräämiseksi tehokkaammin. Esimerkiksi sijoitusvakuutusten verolla voitaisiin kerätä valtion kirstuun jopa kolme kertaa enemmän kuin hallituksen ehdottamilla veroilla, Rinne toteaa.