Rinne: Eläkekatto on harkinnan arvoinen asia

Helsingin Sanomat uutisoi tänään Keskon entisen pääjohtajan Matti Halmesmäen, Rautaruukin Sakari Tammisen ja Nokian renkaiden Kim Granin muuttaneen kotipaikkansa Portugaliin, jossa he voivat nauttia eläkkeistään täysin verovapaasti. Näiden kolmen johtajan eläkkeet vastaavat yhteensä lähes 500 suomalaisen keskimääräistä eläkettä.

Näin suuret johtajaeläkkeet ja niiden nauttiminen vieläpä verovapaasti nakertavat suomalaisen yhteiskunnan perustaa. Suomalainen eläkejärjestelmä ei ole täysin rahastoiva, vaan myös työssäkäyvät maksavat osan eläkeläisten palkasta. Suomalaiset siis työskentelevät, jotta nämä satojen tuhansien eurojen vuosieläkkeet voidaan täysimääräisesti maksaa. Ja vieläpä Portugaliin.

Olen Sipilän hallituksen ohjelman julkistamisen jälkeen saanut satoja yhteydenottoja pienituloisilta eläkeläisiltä sen vuoksi, että heidän asumistukeaan ollaan leikkaamassa yli 25 prosenttia. Tämä on keskimäärin 43 euroa kuukaudessa, pahimmillaan satoja euroja pois niiltä ihmisiltä, jotka jo lähtökohtaisesti elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella.

Eläkejärjestelmämme ei ole kestävällä pohjalla, mikäli pienituloisten eläkkeenmaksu perustuu nuukuuteen ja johtajien eläkkeenmaksu ahneuteen. Hyvässä järjestelmässä eläkkeet perustuvat oikeudenmukaisuuteen. Tarkkaan harkitusti tämä voisi tarkoittaa jonkinlaista eläkekattoa jättieläkkeiden kohdalla. Eläkekatto ei tietenkään ole ongelmaton. Asiasta pitäisi kuitenkin käydä yhteiskunnallinen keskustelu. Tässä keskustelussa pitää arvioida, onko eläkekatto oikea väline vai ei.

Toivottavasti pääministeri Sipilä herää asian suhteen todellisuuteen. Pelkkä vapaaehtoinen suostuttelu yhteisiin talkoisiin ei toimi eikä riitä. Mikäli toisilta otetaan pakolla ja toisilta taas pyydetään, ei myöskään vapauksien ja velvollisuuksien välillä vallitse tasapainoa. Hallituksen olisi syytä samalla vahvistaa harmaan talouden torjuntaan ja verovälttelyn kitkemiseen käytettäviä resursseja.

Johtajien palkat ja eläkkeet liittyvät kiinteästi myös yhteiskuntasopimukseen. Palkansaajapuoli työntyy hiljalleen yhä kauemmas ja kauemmas tavoitellun maalin luota, mikäli sopimuksesta ei saada tasapuolista. Verovapaat miljoonaeläkkeet kallistavat kuppia väärään suuntaan.

Lisätietoja:

Timo Nevaranta