Rinne budjetista Kuopiossa: rakenteellisia uudistuksia, kasvua, työpaikkoja ja oikeudenmukaisuutta

Valtiovarainministeri, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne puhui keskiviikkona SDP:n ministeriryhmän, puoluejohdon ja eduskuntaryhmän työvaliokunnan kesäkokouksessa Kuopiossa.

Ministeri Rinne korosti puheessaan, että taloustilanne ei näytä tämän vuoden osalta kohenemisen merkkejä eikä VM:n kesällä ennustama lievä kasvu ehkä toteudukaan. Venäjän käyttöön ottamat vastapakotteet synkistävät osaltaan viennin näkymiä entisestään.

– On syytä muistaa, että vuoden 2015 budjetti sisältää maaliskuussa 2014 pidetyssä kehysriihessä päätettyjä leikkauksia ja rakennepaketin päätöksiä, joilla taitetaan velan kasvu. Nämä Kaltaisen ja Urpilaisen hallituksen toimet ovat kunnianhimoisia ja tarpeellisia toimia. Rakenteelliset toimet tehdään, jotta turvataan suomalaisen hyvinvointivaltion kestävä pohja. Tämä hallitus jatkaa näiden toimenpiteiden eteenpäin viemistä, Rinne lupasi.

Vuoden 2015 budjetin pohjana on paljon edellisen hallituksen toimia ja leikkauksia, mutta tämä hallitus tuo oman kädenjälkensä lisäämällä merkittäviä panostuksia infrastruktuuriin ja teollisuuden toimintaedellytysten tukemiseen. Työn ja kasvun tukeminen on taloudellisesti haastavina aikoina entistäkin tärkeämpää, Rinne kiteytti puheessaan.

– Tämä hallitus tuo oikeudenmukaisia elementtejä kevään leikkauspäätösten rinnalle. On tärkeää, ettei hyvinvointivaltion tulevaisuuden turvaamista tehdä heikoimmassa asemassa olevien kustannuksella. Tästä syystä hallitus käsittelee kehysriihessä pieni- ja keskituloisten lapsiperheiden verovähennyksen toteutuksen. Lisäksi SDP:n tavoite on saada budjettiriihessä läpi pieni- ja keskituloisia eläkeläisiä koskeva eläketulovähennyksen korotus sekä pienimpien takuueläkkeiden korotus, Rinne painotti.

Valtiovarainministeri Rinne hämmästeli puheessaan Kokoomuksen ulostuloja. Hän totesi, että lähestyvät eduskuntavaalit alkavat tuoda levottomia puheita hallituskumppaneiden suuhun.

– Mielestäni on irvokasta, että Kokoomus puhuu viikkotyöajan pidentämisestä aikana, jolloin yli 300 000 suomalaista on työttömänä ja iso osa suomalaisista tekee työtä vaikkapa palvelualalla sellaisissa olosuhteissa, ettei kokoaikaisenkaan työn palkka riitä elämiseen. Tällaiset avaukset osoittavat suurta ymmärtämättömyyttä työmarkkinoiden dynamiikan suhteen.