Riitta Myller: Suomen komissaaripeli avoimemmaksi

Kansanedustaja Riitta Myller ihmettelee miksi Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä päästettiin Ylen eilisessä tentissä niin helpolla.

– Mihin perustuu hänen väitteensä, että Olli Rehnilla on mahdollisuuksia EU:n kärkivirkoihin ohi näkyvästi eurooppalaisissa kuvioissa vaalien aikaan olevan Belgian entisen pääministerin Guy Verhovstadin? Mihin kärkiehdokasvaalitenttiin Rehn on osallistunut, kun Sipilän mukaan näitä tehtäviä on jaettu heidän kesken? Realisti pitää olla senkin suhteen mihin eurooppalaisittain suhteellisen pienen puolueryhmä ALDE:n rahkeet riittävät.

Ainoat varmat paikat, jotka suomalaiset saavat, on kolmetoista parlamentin jäsentä ja yksi komissaarin paikka. Parlamentin jäsenet äänestetään vaaleissa ja komission ehdokasjäsenen esittää Suomen hallitus. Komission jäsen on aiemmin valittu suurimmasta hallituspuolueesta. Nyt kokoomuksessa on ainakin kaksi kilpailevaa ehdokasta.  Poliittisen avoimuuden nimissä hallituksessa olisi pitänyt jo hyvissä ajoin ennen parlamenttivaaleja päättää miten Suomi toimii komissaarinimityksissä.

– Poliittista värikarttaa pitäisi myös laajentaa. EU:n uuden perussopimuksen hengen mukaan komission tulisi heijastaa EU parlamenttivaalien tulosta. Niinpä Suomestakin olisi viisasta olla kokoomuskandidaatin lisäksi sosialidemokraattiehdokas sekä mies- että naisehdokas.