Riitta Myller: Laittomat hakkuut kuriin

Euroopan parlamentin jäsen Riitta Myllerin (sd) mukaan laittomat hakkuut ovat suuri syyllinen globaaliin metsäkatoon.
– Metsien häviäminen aiheuttaa noin 20 prosenttia globaaleista kasvihuonepäästöistä ja on merkittävä syy luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen. Tämän vuoksi EU:n lainsäädäntöä, jolla laittoman puun reitit tilkitään, tarvitaan pikaisesti, Myller sanoi Strasbourgissa.

Ympäristöongelmien lisäksi laiton puunkorjuu heikentää metsäalan laillisten toimijoiden kilpailukykyä.
– Lainsäädäntöä on odotettu kauan. Komission ehdotusta selkeytettiin parlamentin ympäristövaliokunnan käsittelyssä.

Ympäristövaliokunnan linjaus säilyi myös täysistunnon äänestyksessä keskiviikkona parlamentin hyväksyessä suurella enemmistöllä mietinnön puutavaraa ja puutuotteita markkinoille saattavien toimijoiden velvollisuudet vahvistavasta asetusehdotuksesta.

Myllerin mukaan tärkein muutos komission ehdotukseen oli laittoman tekeminen aidosti laittomaksi.
– Laittomaksi puu katsotaan, silloin kun sen maan lakia, jossa puu korjataan, ei ole noudatettu.

Myller huomautti EU:n lainsäädännön kertovan nyt selkeästi sen, että markkinoille saa tuoda vain laillisista lähteistä peräisin olevaa puuta.

– Puuraaka-aineen tuottajan ja jalostajan sekä myyjän pitää varmistaa, käyttämällä asianmukaisen huolellisuuden metodia, että raaka-aine on peräisin laillisista lähteistä. Ellei tätä ole varmistettu lankeaa toimijalle sanktioita. Ei ole järkeä tehdä lainsäädäntöä, jossa vain toivotaan, että lakia noudatettaisiin kuten komissio ehdotti, hän tähdensi.

– Puualan toimijoille, jotka ovat jo tähänkin asti toimineet moitteettomasti ja hankkineet puunsa laillisistä lähteistä, ei uusi lainsäädäntö juuri lisätöitä teetä. Tämä varmistettiin, kun lainsäädäntöön hyväksyttiin ehdotukseni siitä, että nykyiset toimivat mallit puun alkuperän tarkistamiseen, sopivat myös uuden lainsäädännön puitteissa, sanoi Myller.