Repo pitää Suomen Schengen-politiikkaa vastahankaisena

Euroopan unionin oikeus- ja sisäasiainministerit kokoontuivat torstaina 7.3 Brysselissä päättämään Schengen-alueen avaamisesta Romanialle ja Bulgarialle. Suomi, Ranska, Hollanti ja Saksa ovat ilmoittaneet vastustavansa maiden pääsyä Schengen-alueeseen.

Syyksi jäsenmaat ovat todenneet Romanian ja Bulgarian tunnetut ongelmat korruption, järjestäytyneen rikollisuuden, oikeusvaltion kehittämisen sekä tuomioistuinjärjestelmän riippumattomuuden kanssa. Pelkona on, että EU:n alueelle pääsisi lahjuksin hankituilla matkustusasiakirjoilla.

Mitro Repo muistuttaa, että toissa vuonna, kun Suomi yhdessä Hollannin kanssa esti Bulgarian ja Romanian Schengen-jäsenyyden, EU-parlamentti moitti meitä ankarasti populismista.

– Vaakakupissa tulisi jollain lailla painaa myös vapaan liikkumisen periaate, joka on yksi EU:n perusajatuksista ja unionimme suurimpia saavutuksia, korostaa Repo.

Schengen-sopimuksen mukaan jäsenvaltioiden välillä ei suoriteta rajatarkastuksia. Tarkoituksena on ollut helpottaa tavaroiden ja kansalaisten liikkumista EU-maasta toiseen. Vapaa liikkuvuus ei kuitenkaan vielä tänä päivänä koske kaikkia EU:n 27 jäsenmaan kansalaista.

Revon mukaan Schengen-jäsenyydelle ei ole perusteltua asettaa ylimääräisiä vaatimuksia.

– Väittämät siitä, olivatko Romania ja Bulgaria ylipäätään valmiita EU-jäsenyyteen vuonna 2007 ovat halpaa populismia ja jälkiviisautta. Eurooppa ei voi siirtyä ajassa taaksepäin. Voiko Suomen virallinen linja todella olla näin vastahankainen, ihmettelee Repo.

Revon mukaan on täysin totta, että unionilta puuttuu mekanismi saattaa hitaasti EU-sääntöjä toteuttavat jäsenmaat ruotuun.

Repo vaatii, että EU:n tulisi kehittää parempia menettelyjä jäsenmaiden kuriin saamiseksi.

– Romanialaiset ja bulgarialaiset tuskin vastustaisivat sitä, että heidän hallituksensa puuttuisi tehokkaammin maassa rehottavaan korruptioon ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Mutta onko Itä-Euroopan korruption kitkeminen lopulta Suomen asia, kysyy Repo.

Myös romanikysymys on vedetty peliin mukaan. Saksa on ilmoittanut vastustavansa maiden Schengen-jäsenyyttä elintasopakolaisten pelolla. Schengen-jäsenyys ei tule muuttamaan Romanian ja Bulgarian romanien mahdollisuuksia liikkua EU-maissa. Vuodesta 2007 jälkeen niin romanialaiset kuin bulgarialaisetkin ovat voineet matkustaa EU-maasta toiseen passitta kuvallisen henkilökortin avulla.

Repo korostaa, että Schengen-jäsenyydellä on hyvin vähän tekemistä romanikysymyksen kanssa. Kerjäläisaallolla pelottelu on halpaa populismia. Kun ulkorajavalvonta on kunnossa, mikään ei Suomen osalta tule muuttumaan.

– Euroopan unionilla ei voi olla jäsenmaita, jotka ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Vapaan liikkuvuuden periaate on koko EU:n olemassaolon peruspilari. Jäsenmaiden kansallisten ongelmien ratkaisemiseksi on löydettävä muita keinoja kuin kiristys ja veto-kortin heiluttelu, muistuttaa Mitro Repo.