Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Repo: Huomioiko EU:n rautatieuudistus Suomen erityisolosuhteet?

Ajankohtaista 07:47

Mitro Repo pyytää komissiota selvittämään, miten se on huomioinut pohjoisten alueiden perifeeriset olosuhteet EU:n neljännessä rautatiepaketissa.

Mitro Repo esitti 6.5.2013 Euroopan komissiolle kirjallisen kysymyksen, jossa hän pyytää selvittämään, millä tavoin komissio aikoo ottaa Suomen erityisolosuhteet huomioon suunnitellessaan EU:n uutta rautatieuudistusta. Suomen maantieteelliset olot rautatieliikenteelle ovat ainutlaatuiset, aina pääosin yksiraiteisesta liikenteestä vaikeisiin talviolosuhteisiin.

Revon mukaan tänä keväänä julkaistu neljännen rautatiepaketin komission ehdotus keskittyy vahvasti kilpailun avaamiseen Keski- ja Länsi-Euroopan tiheiden rataverkkojen näkökulmasta.

– Esimerkiksi Saksan rautatiejätti  Deutsche Bahn todennäköisesti tulisi hyötymään uudistuksesta vallatessaan markkinoita Saksaa ympäröivistä pienistä maista, Repo korostaa. Repo huomauttaa myös kilpailun avaamisen Suomessa olevan tarpeetonta, koska investoinnit uuteen rataverkkoon olisivat mittavia hyötyihin nähden. Lisäksi Suomessa syrjäseutujen liikenne on mahdollistettu VR:n tulouttaessa kannattavien reittien tulovirtaa harvaan asuttuun rataliikenteeseen. Useiden toimijoiden tullessa markkinoille, rataliikenne näillä kannattamattomilla alueilla olisi vaarassa, Repo painottaa.

Mitro Repo peräänkuuluttaa komissiolta selkokielistä vastausta siihen, ettei  EU:n rautatieuudistuksesta aiheutuisi Suomen kaltaisille perifeerisille alueille huomattavia negatiivisia vaikutuksia.

– Suomesta ei pääse raiteita pitkin toiseen EU-maahan eikä kilpailun avaaminen siten tuo Keski-Euroopan tavoin rajat ylittäviä uusia toimijoita. Venäjän-liikenteen sujuvuus on Suomelle taloudellisesti tärkeää ja komission tulisikin selvittää kolmansista maista tulevaa mahdollista epätervettä kilpailua. Komission on syytä antaa tyydyttävä vastaus siihen, miten se aikoo ottaa huomioon EU:n ulkopuolisiin suuntautuvan liikenteen, Repo toteaa.