”Rehulan puhe yksilön vastuusta tarttuu väärään ongelmaan”

Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula (kesk.) käsitteli elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) kanssa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä Laukaalla (7.1.). Ministeri Rehula linjasi, että terveydenhuollossa tulee määrittää yhteiskuntavastuun ja yksilön oman vastuun merkitystä esimerkiksi sairastavuudessa ja ennaltaehkäisyssä.

– Toivottavasti ministeri Rehula ei halua avata keskustelua siitä, että ns. itseaiheutettujen sairauksien kustannukset eivät kuuluisi yhteiskunnan vastuulle, toteaa SDP:n terveyspoliittisen työryhmän vetäjä, kansanedustaja Tuula Väätäinen.

– Suomessa ihmiseltä ei kysytä vakuutuskorttia sairaalan ovella, eikä hänen sairauttaan tule arvioida sen mukaan, mistä syystä ihminen on sairastunut, Väätäinen linjaa.

Hänen mukaansa loppupeleissä vain melko harvoissa sairauksissa ei voida määrittää jonkunlaista oman tai toisten toiminnan vaikutusta sairastumiseen.

Väätäinen painottaa, että terveydenhuollossa on keskityttävä ennaltaehkäisyyn: miten yhteiskunnan eri sektorit toimivat ja tukevatko ratkaisut terveyttä. On kysyttävä olemmeko onnistuneet ennaltaehkäisevissä palveluissa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja alkoholipolitiikassa. Emme, kun katsoo kansalaisten terveyserojen kasvua.

Väätäisen mukaan terveyden edistämistä tulee tukea lapsesta saakka.
– Epäterveellinen elämänpolku ei mielestäni koskaan ole oma valinta. Kuka valitsisi nuoresta lähtien tietoisesti itseään vahingoittavan tien? Ihminen ei halua vahingoittaa itseään, etenkään, jos lähtökohdat ovat kunnossa.

Väätäinen muistuttaa, että terveydenhuollon ammattilaisilla on tarpeeksi taakkaa sairauksien hoitokeinojen miettimisessä. Henkilökunnan ei pidä joutua arvioimaan, hoidetaanko potilasta vai ei sen mukaan, mistä syystä ihminen on sairastunut.