Razmyar: Vihalle on saatava loppu

Kansanedustaja Nasima Razmyar on esittänyt, että eduskunta kävisi yhteisen keskustelun rasismista ja ääriliikkeiden väkivallasta. Keskustelualoite on jätetty keskiviikkona eduskunnalle, mutta lähipäivien tapahtumat ovat tehneet asiasta entistä kiireellisemmän.

– Vähemmistön lietsoma viha on saatava aisoihin. Se loukkaa suomalaisten suurta enemmistöä, joille kaikkien ihmisarvo on merkittävä. Meidän yhteiskuntaamme eivät kuulu polttopullot tai valkoiset kaavut, vaan asiallisen keskustelun kautta haetut yhteiset ratkaisut.

Eduskunnalla on vastuu vihdoin aloittaa keskustelu virallisella tasolla. Kansan vaaleilla valitsemat eivät voi seurata tällaista kehitystä sivusta, vaan kannettava vastuunsa.

– Virheellistä ja osittain jopa puhtaasti valheellista tietoa levitetään etenkin verkossa. Tilanteen avaamiseksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käydä aitoa keskustelua valtakunnan tasolla. Eduskunnan on lähetettävä voimakas viesti, että rasismia, vihapuhetta ja väkivaltaa ei hyväksytä tässä yhteiskunnassa, vaatii Razmyar.

Keskustelualoitteen ääriliikkeiden väkivallasta ja rasismista Suomessa allekirjoitti lyhyessä ajassa useampi kymmentä edustajaa eri puolueista. Tuki ei varmasti rajoitu ainoastaan heihin, jotka keskustelualoitteen ehtivät allekirjoittaa. Razmyar toivoo eduskunnan puhemiehistön suhtautuvan aiheeseen sen vaatimalla vakavuudella.

– Tämän keskustelun ei voi antaa odottaa. On otettava härkää kiinni sarvista, oikaistava virheelliset huhut ja käytävä avoin keskustelu Suomen tilanteesta. Hyssyttelyn aika on ohi.