Razmyar: Korkea aika aloittaa keskustelu olympialaisten uudistamisesta

Nasima Razmyar

SDP:n kansanedustaja Nasima Razmyar haluaa herätellä keskustelua olympialaisten uudistamisesta. Razmyarin mielestä tänään Rio de Janeirossa käynnistyvät kesäolympialaiset muistuttavat monista urheilutapahtumaan liittyvistä ongelmista, joihin ei ole urheilutapahtuman pitkässä historiassa pystytty puuttumaan kunnolla.

− Kansainvälisen olympiakomitean tulisi käynnistää keskustelu siitä, miten olympialaisten kisajärjestelmä saataisiin nykyistä kestävämmälle tolalle. Erityisesti kisoja järjestävän isäntämaan kannalta kyse on todella suuresta taloudellisesta ponnistuksesta. Kansainvälisessä mediassa on jo väläytelty, haluaako kukaan enää järjestää kisoja kotimaassaan niiden kohtuuttoman hintalapun takia, Razmyar toteaa.

Olympialaisten järjestelyt ovat vaatineet Rio de Janeirossa suuria uudistuksia maan infrastruktuuriin ja urheiluun vaadittaville kisapaikoille. Myös mittavat turvatoimet edellyttävät taloudellisia panostuksia.

− Urheilu yhdistää maailman kansoja ja siksi olympialaiset on niin tärkeä tapahtuma. Jokin ratkaisu olisi siis syytä löytää tämän kunniakkaan urheilutapahtuman pelastamiseksi. Yksi vaihtoehto olisi, että kisoja järjestettäisiin useammin samoissa kohdemaissa. Silloin jo kertaalleen rakennettua infrastruktuuria ja rakennuskantaa voisi hyödyntää toistamiseenkin, eikä kaikkea tarvitsisi aina aloittaa alussa kisoja isännöivässä maassa, Razmyar ehdottaa.

Razmyar haluaa toivottaa erityisesti Suomen joukkueelle parhainta menestystä Rion olympialaisiin. Samalla hän toivoo onnea olympialaisten järjestäjille vaativaan urakkaan.