Rauman STX:n irtisanotuille tukea globalisaatiorahastosta

Euroopan parlamentin työllisyys- ja sosiaaliasioiden valiokunta äänesti tänään Suomen hakemuksen puolesta Rauman telakalta irtisanottujen työntekijöiden tukitoimiin. Tuen suuruus on 2,4 miljoonaa euroa, josta globalisaatiorahaston osuus on 60 %, eli 1,4 miljoonaa euroa.

Hakemus menee vielä Euroopan parlamentin budjettivaliokunnan kautta lopulliseen äänestykseen täysistuntoon marraskuun viimeisellä viikolla.

– Työllistämis- ja koulutustoimet joukkotyöttömyyden jalkoihin jääneille ovat tärkeitä. Parlamentin työllisyysvaliokunta oli yksimielinen tuesta. Tuki antaa paikkakunnan työttömille uusia mahdollisuuksia työnhakuun ja kouluttautumiseen, korostaa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri.

– Rakennemuutosalueena Rauma ja Rauman seutu tarvitsevat työllisyyden parantamiseksi kaiken mahdollisen tuen. On todella merkittävä asia, että myös EU:n tasolla on huomattu alueen vaikea työllisyystilanne ja globalisaatiorahaston kautta halutaan tukea meitä. Telakalta työttömiksi jääneiden osalta tukitoimet on jo aloitettu ja suunnitelmat jatkotoimista ovat olemassa, toteaa raumalainen kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.).

– Tärkeää on nyt kuunnella työttömiksi jääneitä tarkalla korvalla. Jokaisen tarina on erilainen, ja työllistymisen edistämiseksi myös toimet ovat sen mukaan erilaisia. Nyt on varmistettu se, että alueella on riittävästi resursseja tähän työhön.

Suomeen on aiemmin myönnetty tukea globalisaatiorahastosta Nokian irtisanomisten vuoksi Saloon, Espooseen ja Ouluun sekä Nokian alihankkijan, Perloksen joukkoirtisanomisiin Joensuuhun.