Räsänen vaatii koulutuspolitiikan korjausliikettä: Puolueiden sitouduttava osaamistason kääntämiseen nousuun

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen vaatii Suomessa tehtyyn koulutuspolitiikkaan korjausliikettä. Räsänen on huolissaan siitä, että viime vuosina harjoitetun koulutuspolitiikan seurauksena Suomen osaamistaso laskee ensimmäistä kertaa sataan vuoteen. Osaamistason kääntäminen nousuun tulisi siksi olla Räsäsen mielestä puolueiden yhteinen tavoite, jonka toteuttamiseen sitouduttaisiin riippumatta hallituspohjasta.

− Viime vuosina harjoitetusta koulutuspolitiikasta tulisi viipymättä laatia välitarkastelu riippumattomana selvityksenä. Tämä selvitys loisi pohjaa koulutuspolitiikan tulevaisuuden tarpeiden arvioinnille. Selvityksen yhteydessä kaikkien puolueiden tulisi sitoutua kääntämään Suomen osaamistaso uudelleen nousuun. Tavoitteen tulisi olla puolueita yhdistävä ylivaalikautisesti riippumatta hallituspohjasta, Räsänen esittää.

Räsänen käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron tänään eduskunnan täysistunnossa käsiteltäessä valtioneuvoston tulevaisuusselontekoa työn murroksesta. Räsänen muistutti puheessaan, että työn murroksen keskellä parasta tulevaisuuspolitiikkaa on juuri koulutukseen ja osaamiseen panostaminen.

− Osaamisen merkityksen jatkuvasti kasvaessa viime aikoina toteutetut massiiviset koulutusleikkaukset ovat olleet väärää ja haitallista politiikka. Aikaisempina vuosikymmeninä on hyvin nähty se tosiseikka, että Suomen menestyksen avaimet ovat juuri koulutukseen ja osaamiseen panostamisessa. Niiden varaan myös tuleva menestyksemme pitkälti rakentuu, Räsänen toteaa.