Räsänen: Turvapaikkapolitiikan oltava vastuullista

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen sanoo, että hallituksen turvapaikkapoliittisessa ohjelmassa on perusteltuja linjauksia. Räsäsen mukaan yhteinen pohjoismainen linja on hyvä ja kannatettava asia.

”Turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikan tulee aina olla vastuullista. On järkevää, että pyritään yhteisiin pohjoismaisiin käytäntöihin. On kuitenkin muistettava, että tässä on kyse ihmisistä, jotka pakenevat sotaa ja ääriliikkeitä”, Räsänen sanoo.

Räsänen myös muistuttaa, että turvapaikkapoliittisesta ohjelmasta on tehtävä tarkat vaikutusarvioinnit.

”Turvapaikkakriisin pysyvä ratkaisu on se, että ihmisiä autetaan paikan päällä. Siksi hallituksen pitäisi myös arvioida uudelleen kehitysapuleikkauksia ja kriisinhallintaleikkauksia sekä panostaisi humanitäärisiin oloihin kriisialuilla ja leireillä.”

Lisäksi Räsänen kiittää sisäministeri Petteri Orpoa vastuullisesta toiminnasta vaikeassa tilanteessa.