Räsänen: Turvapaikanhakijatilanne edellyttää EU:n laajuisia ratkaisuja

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen yhtyy sisäministeri Petteri Orpon (kok.) YLE Ykkösaamussa esittämään arvioon siitä, että EU:n ulkorajojen valvonnan lisäämiselle on tarvetta. Räsäsen mukaan turvapaikanhakijoiden määrän kanssa kamppaileva EU voi saada tilanteen hallintaan vain EU:n laajuisilla ratkaisuilla.

– Yksi ratkaisu voisi olla järjestelmän muuttaminen siten, että jatkossa turvapaikkatutkinta tehtäisiin aina siinä maassa, johon turvapaikanhakija saapuu. EU:n sisäiset siirrot toteutettaisiin vasta turvapaikkapäätöksen jälkeen. Nykyjärjestelmässähän siirretään niitä henkilöitä, joiden turvapaikkapäätöstä ei ole vielä edes ratkaistu, Räsänen sanoo.

Räsänen ehdottaa, että EU:ssa voitaisiin ainakin väliaikaisesti tehdä päätös, jonka mukaan myönteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden kotouttamiseen käytettäviä rahoja ei huomioitaisi jäsenmaiden alijäämämenettelyissä.

– Jokaisessa jäsenmaassa on nyt tarve laittaa lisärahaa kotouttamiseen. Samaan aikaan talous on tiukalla. Tällä ratkaisulla hillittäisiin keskustelua siitä, mistä kotouttamiseen käytetyt rahat ovat pois, Räsänen toteaa.

Hallituksen juuri julkaisemalla 80-kohtaiselle turvapaikkaohjelmalle Räsänen antaa varovaisia kehuja.

– Tärkeintä on, että tilanne saadaan Suomessa nyt hallintaan, jotta kukaan ei ota oikeutta omiin käsiinsä. Ohjelman mukaisesti hallituksen on lisättävä pikaisesti resursseja kotouttamiseen ja sisäiseen turvallisuuteen. Samalla on syytä muistuttaa hallitusta, että se arvioi ohjelmansa jokaisen kohdan erikseen perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen, Räsänen toteaa.