Räsänen: Tolkkua lasten ja nuorten harrastusten kustannuksiin

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen on huolestunut lasten ja nuorten vapaa-ajan harrastusten kustannusten kasvusta. Räsäsen mielestä on huolestuttavaa, että yhä useampi nuori on vaarassa jäädä sivuun harrastustoiminnasta kustannussyistä.

─ Vuoden 2015 nuorisobarometrin tulokset paljastivat, että jopa 35 prosenttia alle 29-vuotiaista nuorista on joutunut jättämään harrastuksen aloittamatta perheen taloudellisen tilanteen vuoksi. Osasyy tähän jo pitkään jatkuneeseen kehitykseen ovat koko ajan nousevat harrastusmaksut, Räsänen toteaa.

Räsänen muistuttaa, että harrastustoiminta on tutkitusti lasten ja nuorten hyvinvointia lisäävää toimintaa. Lisäksi harrastustoiminnalla on mahdollisuus merkittävästi vähentää pahoinvointi ja syrjäytymistä muusta yhteiskunnasta. Tämä kaikki tuo Räsäsen mukaan kustannussäästöjä yhteiskunnan tukipalveluihin.

─ Nyt on korkea aika vihdoin puuttua lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien voimakkaaseen eriarvoistumiseen. Suomen kunnissa tulisi harkita esimerkiksi harrastustakuun käyttöönottoa, jonka turvin jokaiselle nuorelle etsittäisiin mielekäs harrastus, Räsänen esittää.