Räsänen: Soini vastustaa hallituksen työllisyystavoitetta

Joona Räsänen

Sdp:n kansanedustaja Joona Räsänen ihmettelee ulkoministeri Timo Soinin kannanottoa perhevapaiden uudistamiseen.

– Miten on mahdollista, että pääministerin sijainen Soini vastustaa hallituksen omaa työllisyystavoitetta? Perhevapaiden uudistaminen olisi tehokas keino parantaa työllisyysastetta, mutta Soini keskittyy työllisyyden parantamisen sijaan välttämättömien uudistusten vastustamiseen, Räsänen ihmettelee.

Räsänen on huolissaan hallituksen toimintakyvystä työllisyyden hoitamisessa.

– Hallituksen keskinäinen riitely pilaa hallituksen sinällään hyviä tavoitteita eikä kerro hyvää hallituksen toimintakyvystä. Jo tällä hetkellä näyttää, että hallitus ei saavuta työllisyystavoitettaan. Nyt Soini lyö hanskat tiskiin perhevapaiden kanssa, vaikka se olisi erinomainen keino edistää työllisyyttä Suomessa.

Räsäsen mukaan perhevapaat on uudistettava 2020-luvulle, kuten SDP on vaatinut.

– Suomessa työllisyysaste olisi asiantuntijoiden mukaan puolitoista prosenttia korkeampi, jos nuorten naisten työllisyys olisi Ruotsin tasolla. Perhevapaajärjestelmän uudistaminen paitsi tukisi työllisyyttä myös lisäisi tasa-arvoa, Räsänen päättää.