Räsänen: Miksi kokoomus haluaa riitauttaa Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisen linjan?

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen hämmästelee tapaa, jolla kokoomuksen kansanedustajat ovat ottaneet kantaa tasavallan presidentti Sauli Niinistön avaukseen kansanäänestyksestä Suomen Nato-jäsenyydestä. Niinistö totesi aikaisemmin lauantaina Ylen Ykkösaamussa, että Suomen mahdollista liittymistä sotilasliitto Naton jäseneksi pitäisi edeltää kansanäänestys.

− Presidentti Niinistö otti mielestäni johdonmukaisesti kantaa kansanäänestyksen välttämättömyyden puolesta, jos Naton jäsenyyttä päädyttäisiin ylimmän valtiojohdon aloitteesta hakemaan. Kokoomuksen keskeiset kansanedustajat riensivät välittömästi presidentin linjauksen jälkeen riitauttamaan presidentin linjan. Hämmästelen, miksi kokoomus tietoisesti haluaa rikkoa sen konsensuksen, jonka turvin maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa on tehty jo vuosikymmeniä, Räsänen kysyy.

Räsäsen mielestä kokoomuksen kansanedustajien avaukset kertovat, että puolueessa on vahva linjaristiriita suhteessa presidentin ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjaan. Kokoomuksen suhtautumisessa valtiojohdon linjaan olisi siksi Räsäsen mukaan selkiyttämisen varaa.

− On tärkeää, että Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa viedään eteenpäin mahdollisimman laajan konsensuksen turvin. Se on paras tae sille, että kannamme myös oman vastuumme Itämeren alueen vakaudesta. Tässä epävarmassa tilanteessa, jossa jännitteet lähialueellamme ovat lisääntyneet, ei ole varaa aiheuttaa erimielisyyttä ulkopolitiikan johdossa. Kyse on liian tärkeästä politiikan sektorista jätettäväksi puoluepolitiikan pelikentäksi.