Räsänen: Kotouttaminen vaatii välittömiä toimenpiteitä

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen vaatii hallitukselta välittömiä toimia kotouttamisen parantamiseksi. Hallitus julkaisi tänään vuosien 2016-2019 kotouttamisohjelmansa.

− Kaikkein kiireellisintä olisi saada kotouttamisen kuntakorvaukset riittävälle tasolle. Se on ainut tapa, jolla voidaan taata se, että ihmiset saadaan kotouttamisen alkuun kunnissa. Hallitus on kotouttamisohjelmansa mukaan tarttumassa tähän haasteeseen vasta pidemmällä aikavälillä, Räsänen huomauttaa.

Hallituksen kotouttamispolitiikan päätavoitteissa on paljon samankaltaista ajattelua kuin SDP:n jo keväällä julkaistussa kotouttamisohjelmassa.

− Tavoitetasolla hallituksen kotouttamispolitiikan suunta on menossa oikeaan suuntaan ja päätavoitteet voi allekirjoittaa. Esimerkiksi kirjaus siitä, että rasismia ei sallita, on hyvä. Tähän on kuitenkin myös sitouduttava käytännössä.

Hallituksen aiemmin tekemät toimenpiteet eivät ole täysin linjassa nyt julkaistun ohjelman kanssa.

− Onkin harmillista, että vaikka ihminen työllistyisi hallituksen kotouttamisohjelman tavoitteiden mukaisesti, niin hallituksen ajaman linjan takia hänen on todella vaikea saada perhettään tänne.