Räsänen huolissaan Euroopan unionin Dublin-menettelyn ilmeisestä toimimattomuudesta

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen on huolissaan Euroopan unionin jäsenvaltioiden kyvyttömyydestä noudattaa tehokkaasti niin sanottua Dublin-menettelyä osana unionin yhteistä turvapaikkapolitiikkaa. Räsäsen mielestä tiedot siitä, että Turun puukotustapauksen epäiltyjen joukossa olisi henkilöitä, jotka olisi rekisteröity tai olisivat hakeneet aikaisemmin turvapaikkaa toisesta jäsenvaltiosta ennen Suomeen saapumista, ovat merkki menettelyn toimimattomuudesta.

Dublin-menettelyn nojalla kyseiset henkilöt olisi pitänyt saada palautettua Suomesta suhteellisen nopeasti heidän saavuttuaan Suomeen siihen jäsenvaltioon, johon he ovat ensimmäisenä saapuneet. Dublin-menettely perustuu EU:n asetukseen siitä, että hakemus turvapaikasta käsitellään aina vain yhdessä jäsenvaltiossa. Turvapaikkahakemusten käsittely kuuluu siten aina sille valtiolle, jossa hakijan sormenjäljet on ensimmäisenä otettu tai johon turvapaikkahakemus on ensimmäisenä jätetty.

─ Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella Turun pääepäillyn biometriset tunnisteet on aikaisemmin rekisteröity Saksassa, mutta silti hän oli onnistunut oleskelemaan Suomessa toista vuotta turvapaikanhakijana. Dublin-menettely on EU:n yhteisen turvapaikkapolitiikan perusta, jonka toimimattomuuden pitäisi soittaa hälytyskelloja kaikkialla Euroopassa. Menettelyn tehokas noudattaminen nopeuttaa hakemusten käsittelyä, kun turvapaikkahakemus käsitellään vain yhdessä jäsenmaassa. Näin myös vähennetään perusteettomia turvapaikkahakemuksia, Räsänen toteaa.

─ Nämä viimeaikaiset esimerkit Euroopan yhteisten pelisääntöjen toimimattomuudesta antavat kyllä aihetta sille, että Suomen täytyy painokkaammin vaatia kaikilta jäsenmailta yhteisten sääntöjen noudattamista turvapaikkapolitiikassa. Tässä on nyt ministereillä Risikko ja Häkkänen vastuu viedä tätä viestiä painokkaasti unionissa eteenpäin, Räsänen päättää.