Räsänen: Hallituksen ylpeys käy lankeemuksen edelle

Joona Räsänen

Hallitus on tänään julkaissut esityksensä maakunta- ja sote-uudistuksen valinnanvapauslainsäädännöksi. SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen hämmästelee sitä, ettei hallituksen esitystä ole muutettu oleellisesti viime syksynä päättyneen lausuntokierroksen perusteella. Räsäsen mukaan sote-uudistuksen valinnanvapauteen kohdistuva kritiikki pitää edelleen paikkansa, eikä hallituksen esittämällä mallilla tulla saavuttamaan maakunta- ja sote-uudistukselle asetettuja tavoitteita.

– Hallitus ei voi edelleenkään hyvällä omallatunnolla vakuutta suomalaisille, että nyt esitetyllä maakunta- ja sote-uudistuksen kokonaisuudella päästäisiin uudistukselle asetettuihin tavoitteisiin. Tämän paljastaa jo sekin tosiseikka, ettei hallitus ole hankkinut uudistuksensa tueksi kattavia, riippumattomia ulkopuolisia arvioita. Lopputuloksena syntyy sekava järjestelmä, jonka myötä kustannukset nousevat ja kansalaisten hyvinvointi- ja terveyserojen kasvu jatkuu, Räsänen toteaa.

Räsänen pitää välttämättömänä, että Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenne uudistetaan vastaamaan siihen kohdistuvia haasteita. Hän muistuttaa, että hallituksella olisi ollut kaikki aika ja tieto käytettävissään oman uudistuksensa valuvikojen korjaamiseksi. Sen sijaan hallitus päätti sulkea silmänsä kaikilta niiltä esityksiltä, joita asiantuntijat ovat sille tarjonneet.

– On harmillista, että hallituksen kyvyttömyys muuttaa esitystään paremmaksi on johtanut tilanteeseen, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen kokonaisuuden kannalta ollaan tekemässä huonoa uudistusta. Kaikkein erikoisinta on se, että hallitus ei ole vieläkään onnistunut löytämään ensimmäistäkään uskottavaa riippumatonta asiantuntijaa puolustamaan esitystään. Hallituksen pelko kasvojen menettämisestä on muodostunut suurimmaksi esteeksi uskottavan uudistuksen toteuttamiselle.