Räsänen: Hallituksen vauhditettava Tunnin juna -hanketta

Joona Räsänen

Kansanedustaja Joona Räsänen vaatii hallitusta vauhdittamaan Turun ja Helsingin välisen nopean junayhteyden, eli niin sanotun Tunnin junan, toteuttamista.

Lisäpontta vaatimuksille antaa Räsäsen mukaan Liikenneviraston tiistaina julkaisema selvitys, jossa suositellaan uuden nopean Espoo-Lohja-Salo –junayhteyden rakentamista ja rantaradan kehittämistä.

− Liikenneviraston selvitys antaa selkeän viestin Turun ja Helsingin välisen nopean junayhteyden kiistattomista hyödyistä. Mittavien taloudellisten hyötyjen johdosta hankkeesta hyötyisivät kaikki osapuolet. Erityisen tärkeää on, että hallitus ryhtyisi nyt toden teolla edistämään hanketta ja sen toteutumista, Räsänen toteaa.

Räsänen näkee tärkeänä, että osana nopean junayhteyden kehittämistä rantarataa kehitettäisiin vastaamaan lähijunaliikenteen tarpeita. Myös Liikennevirasto on katsonut, että nopea junayhteys Helsingin ja Turun välille mahdollistaisi rantaradan käytön nykyistä paremmin juuri paikallisliikenteeseen.

− Läntisen Uudenmaan kasvupotentiaali on merkittävä ja alue on saatava kytkettyä paremmin pääkaupunkiseudun yhteyteen. Tässä rantaradan kehittämisellä on suuri merkitys. Yhä useampi alueen asukas käy töissä pääkaupunkiseudulla ja tarvitsee toimivat kulkuyhteydet työmatkaliikenteeseen, Räsänen muistuttaa.

Nopean junayhteyden kehittämisen puolesta puhuu myös mahdollisuus Euroopan unionilta saatavaan taloudelliseen tukeen. Räsänen toivoo, että hallituspuolueilta löytyisi yhteinen näkemys näin mittavasta liikenneinvestoinnista, jonka hyödyt ovat kansallisesti merkittäviä.