Räsänen hallitukselle: Ei talouskasvua synny kasvun edellytyksistä leikkaamalla

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen on huolissaan hallituksen kilpailukykysopimukseen sisältyvistä uusista koulutusleikkauksista. Yksin ensi vuonna kilpailukykysopimuksesta aiheutuu yliopistoille, ammattikorkeakouluille ja yksityisille koulutuksen järjestäjille 150 miljoonan lisälasku. Räsäsen mukaan Suomi taitaa olla ainoa maa, jossa hallitus pyrkii lisäämään kasvua ja työllisyyttä talouskasvun edellytyksistä leikkaamalla.

− Hallituksen tulisi pikaisesti korjata kilpailukykysopimuksen valuviat ja estää uudet koulutusleikkaukset. Aikaisemmin tehtyjen leikkausten yhteydessä erityisesti kokoomuksen ministerit vannoivat, että uusia koulutusleikkauksia ei enää tule. Toisin kuitenkin kävi, sillä kilpailukykysopimuksen seurauksena koulutuksesta leikataan useita miljoonia euroja lisää, Räsänen toteaa.

”Räsänen muistuttaa, että koulutus on yksi tärkeimmistä talouskasvun lähteistä.”

Räsänen muistuttaa, että koulutus on yksi tärkeimmistä talouskasvun lähteistä. Leikkaamisen sijaan koulutukseen pitäisi panostaa, jos hallitus todella haluaisi edistää kasvun syntymistä Suomeen. Räsäsen mielestä asiantuntijat ovat lähes yksimielisiä siitä, että koulutuksesta ei kannattaisi nykyisessä vaikeassa taloustilanteessa leikata.

− Hyväosaisille kohdistettujen verohuojennusten sijaan hallituksen tulisi keskittyä toimenpiteisiin, jotka aidosti edistävät Suomen kilpailukykyä. Metsälahjaveron, apteekkarivähennyksen sekä miljoonaperintöjen verokevennysten sijaan hallituksen kannattaisi panostaa yritysten tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan sekä koulutukseen, Räsänen vaatii.