Räsänen: Hallitukselle ei kelvannut tarjous perheenyhdistämisen kohtuullistamisesta

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen hämmästelee, miksi sosialidemokraattien tekemät muutosesitykset hallituksen perheenyhdistämislain tiukennuksista eivät kelvanneet hallituspuolueille. SDP esitti lain käsittelyn yhteydessä tänään täysistunnossa kolme muutosta hallituksen esityksen kohtuullistamiseksi.

SDP esitti, että perheenyhdistämisen toimeentuloedellytys ei koskisi yksin tulleiden alaikäisten perheenjäseniä ja että perheenyhdistämistä saisi hakea ilman toimeentuloedellytystä yhdeksän kuukauden ajan. Lisäksi esitettiin, että turvatun ja riittävän toimeentulon määrää madallettaisiin perheenyhdistämisessä.

− Julkisuudessa ja myös hallituspuolueiden edustajien toimesta on vaadittu hallituksen perheenyhdistämisen ehtoja koskevan lakiesityksen kohtuullistamista. Varsin paljon kritiikkiä on saanut sekä lasten asema ja perheenyhdistämisen tulorajat. Nyt, kun SDP esitti rakentavia esityksiä juuri näiden asioiden muuttamiseksi, ei hallituspuolueille kelvannut yksikään muutos lain kohtuullistamiseksi, Räsänen hämmästelee.

Räsänen kummeksuu myös, että esimerkiksi keskustan kansanedustaja ja tuleva perheministeri Annika Saarikko on luonnehtinut hallituksen nyt hyväksyttyä esitystä ”ongelmalliseksi” ja ”irvokkaaksi”. Tänään Saarikko ei ollut edes istuntosalissa äänestämässä asiasta.

− Nämä tiukennukset ovat varsinkin lasten näkökulmasta todella kohtuuttomia. Siksi sosialidemokraatit yrittivät vaikuttaa esitykseen kaikkein heikoimmassa asemassa olevien puolesta. Hallituspuolueet kyllä usein puhuvat perheen merkityksestä, mutta tämä ei näköjään koske ulkomaalaisia perheitä.