Rakenteiden ravistelua – työtä ja palveluita ihmisille

SDP:n Puoluevaltuuston kannanotto
Salo 30.11.-1.12.

Rakenteiden ravistelua – työtä ja palveluita ihmisille

SDP on käynnistänyt työn talouden rakenteiden uudistamiseksi. Puoluevaltuusto näkee hyviksi erityisesti oppivelvollisuuden pidentämisen, työttömyysturvan ja asumistuen suojaosien korottamisen sekä palveluiden tuomisen vanhusten koteihin.

SDP toimii tulo- ja hyvinvointieroja kaventaen. Suomi tarvitsee luottamuksen ja oikeudenmukaisuuden vahvistamista. Se tarkoittaa tekoja ja yhteistä tahtoa ihmisiltä ja päättäjiltä. Kohtuus on saatava kunniaan, työntekijöiden ja johtajien väliset ylettömät palkka- ja palkkioerot kuriin, ja tunne yhteisestä veneestä takaisin.

Suomalaiset tarvitsevat lisää työpaikkoja. Erityisesti teollisuuden ja pk-sektorin asemaa ei pidä vaikeuttaa. Työllä turvataan hyvinvoinnin pohja.

Peruskoulun tulevaisuus – nuoret turvaan

Suomi tarvitsee koulutettuja ja osaavia nuoria töihin. Nuorisotakuun toteuttaminen on avain nuorten syrjäytymisen torjuntaan. Oppivelvollisuusiän nostaminen 17 vuoteen antaa jokaiselle nuorelle aikaa tulevaisuuden ehjään rakentamiseen.

Uusi haaste uhkaa kuitenkin hyvinvointivaltion jalokiveä. Suomessa on laiminlyöty peruskoulun kehittäminen.
SDP lähtee eturintamassa kehittämään suomalaista peruskoulua. Lapsemme ja nuoremme tarvitsevat vahvan pohjan, jolta ponnistaa maailmaan, jossa tarvitaan yhä enemmän tietoja ja taitoja. Tulevaisuuden peruskoulussa kunniaan pääsevät uusien opetussuunnitelmien mukaisesti niin tietotekninen osaaminen kuin kädentaidotkin. Näin jokainen lapsi ja nuori saa löytää ja hyödyntää omia vahvuuksiaan.

Koulutuksellinen eriarvoistuminen on estettävä. Tasa-arvo alkaa lapsuudessa. Koulutuksen lisäksi tähän vaikuttaa muun muassa asuinalueiden yhdenvertaisuus ja arjen palvelut. Puoluevaltuusto edellyttää, että sosialidemokraattiset päättäjät jatkavat työtä yhdenvertaisen koulutuksen eteen.

Kohti työn ja oikeudenmukaisuuden Eurooppaa

Euroopassa käydään ensi keväänä vaalit. Kansalaiset pääsevät valitsemaan, mihin suuntaan ja kenen johdolla Euroopan unionia kehitetään.

Sosiaalinen kriisi on leimahtanut erityisesti taloudellisen kriisin maissa. Nuorisotyöttömyys on noussut niin isoihin lukuihin, että riskinä on kokonaisen sukupolven menetys. On sosialidemokraattien tehtävä huolehtia, että näin ei pääse tapahtumaan. Siksi haluamme vauhdittaa nuorisotakuun ottamista käyttöön Euroopan unionissa.

Sosialidemokraatit haluavat kulkea kohti ihmisten Eurooppaa. EU:n oikeutus kansalaisten silmissä on kärsinyt kriisin kourissa. Päätökset näyttäytyvät etäisinä. SDP on kansanliike, jonka tehtävä on varmistaa, että Eurooppa toimii kansalaisten parhaaksi.
Euroopassa on liian pitkään edetty markkinoiden ehdoilla. Nyt tarvitaan työn ja oikeudenmukaisuuden Eurooppa, joka suojelee työntekijöitä, tarjoaa työtä ja mahdollisuuksia kansalaisilleen – ja joka varmistaa, että maailman suurin rauhanprojekti jatkuu.

Eurooppa nousee vain työtä tekemällä. Oikeudenmukaisuus on yhteisten pelisääntöjen kunnioittamista.
Puoluevaltuusto pitää tärkeänä sosialidemokraattien työtä ahneuden ja veroparatiisien suitsemiseksi Euroopassa.

Euroopan parlamentin vaaleissa 2014 on maanosallemme mahdollista ottaa uusi suunta. Sosialidemokraatit haluavat rauhan, demokratian, työn ja oikeudenmukaisuuden Euroopan.