Rajamäki: Vapaamatkustajia tai verorälssiläisiä ei kaivata

Kuopiossa tänään puhunut kansanedustaja Kari Rajamäki pitää kummallisena hyvätuloisten alulle panemaa ns. ”verokapinaa”, jossa Suomen yritysjohtajat keräsivät nimiä veronalennusten ja julkisen sektorin pienentämisen puolesta.

– Monet yritysjohtajat saavat ison osan tuloistaan pääomatuloina, joista esimerkiksi kunta ei hyödy lainkaan. Silti he käyttävät kunnan julkisen sektorin palveluja siinä missä muutkin.

Maahan on syntynyt sellainen rälssi, joka ei maksa kotikuntansa peruskoulusta, terveydenhoidosta, vesi- ja viemärilaitoksesta tai hyvistä kuntopoluista. Pääomatulojen saaminen kunnalle olisi oikeudenmukaista, mutta myös kunnallisten palveluiden rahoituksen kannalta välttämätön järjestely – toki muistaen, että palkkatuloja ei pidä hyväksyä kierrätettävän matalamman pääomaverotuksen kautta, Rajamäki huomauttaa.

Rajamäen mukaan verotus ymmärretään, kun sillä saadaan aikaan laadukkaita ja toimivia palveluja. Suomen julkista sektoria on viime aikoina pienennetty ja toimintaa tehostettu. Silti julkista palvelua on ryhdytty systemaattisesti moittimaan, vaikka monissa eri kunnissa tehdyt laskelmat ovat osoittaneet, että oma työ onkin tullut halvemmaksi ja laadukkaammaksi kuin yksityisen tarjoama.

– Näyttää siltä, että yrityksillä on kova halu päästä kansalaisten peruspalvelujen markkinoille, koska silloin veroilla kerättyjä varoja voidaan ohjata yrityksille ostamalla palvelut niiltä.

Kun saamme karsittua erilaiset vapaamatkustajat ja verorälssiläiset pois, tilanne paranee. Siihen tarvitaan niin harmaan talouden kitkemistä ja talousrikollisuuden torjumista. Rintamakarkuruus veroparatiiseihin ei ole hyväksyttävää ja ristiriidassa on myös korkeimman oikeuden päätös, jonka mukaan noin 170 törkeää talousrikosta saa jatkossa pehmeämmän kohtelun.

Julkisuus on ase, jolla taistella näitä veroparatiisirikoksia vastaan. Tämän takia eduskuntakäsittelyssä sosialidemokraatit vaativat, että hallinnollisena sanktiona määrätty veronkorotus tulee sisällyttää julkiseksi verotiedoksi. Talousrikosten ja veronkierron mittasuhteiden arvioidaan olevan jopa 5 prosenttia BKT:sta eli vajaan 10 miljardin euron luokkaa.

Verojaoston puheenjohtaja Sampsa Kataja (kok.) vertasi täysistunnossa 18.10. vakavia verorikoksia tehneitä karkkivarkaisiin. Hän vertasi täysistunnossa verorikollisten toimintaa siihen, että ”näpistää sen karkkipussin ja palauttaa sen pussin, syömättä, ilman että on syntynyt kaupassakaan epäilystä siitä, että tuota pussia on varastettu”. Niin sanotun tehokkaan katumisen kautta voisi välttyä rankaisulta.  Se, joka on syyllistynyt talousrikoksiin tai pimittänyt veroja saisi ennen rikostutkintaa maksamalla itsensä täysin puhtaaksi.

Kuten ammattiliitto Pro:n puheenjohtaja Antti Rinne totesi Demokraatissa  6.11.:

– Olemme rakentaneet maailmalla tunnetun koulutusjärjestelmän, suurta kiinnostusta eri puolilla maailmaa herättävän eläkejärjestelmän, vakaan terveydenhuollon ja laajaa arvostusta maailmalla synnyttäneen sosiaaliturvan. Kaikki edellä kuvattu on perustunut oikeudenmukaiseksi koettuun ja laajalti hyväksyttyyn verorahoitukseen. Kansalaisilta on kerätty tulojen mukaan porrastetulla, progressiivisella mallilla veroja, joilla hyvinvointiyhteiskuntaa – kuntia ja valtiota – on rahoitettu.

– Tästä on pidettävä kiinni, valtiovarainvaliokunnan SDP-vastaavana toimiva Rajamäki kiteyttää.