Rajamäki: Valtion käytettävä äänivaltaansa Stora Ensossa

Valtion omistusohjausyhtiö Solidium ja Kela hallitsevat yhteensä 35,2 prosentin äänivaltaa metsäyhtiö Stora Ensossa. SDP:n kansanedustaja Kari Rajamäki huomauttaa, että valtion äänivalta ei kuitenkaan näy yhtiön päätöksenteossa. Entinen sisäministeri Rajamäki on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen valtion omistajaohjauksesta vastaavalle ministeri Heidi Hautalalle.

Stora Enso ei ole toteuttanut valtio-omistajan intresseissä olevaa kansallista alue-, teollisuus- ja työllisyyspolitiikkaa, toteaa Rajamäki.

Kelalle on vaadittu jo pitkään paikkaa Stora Enson hallitukseen ja nimitysvaliokuntaan, mutta paikkaa ei ole saatu Kelan merkittävästä omistuksesta ja äänivallasta huolimatta.

Hautala ja edellinen omistusohjausministeri Jyri Häkämies eivät tuntuneet ottavan asiaa vakavasti, vaikka Kelan valtuusto ja johto ovat perustelleet vaatimuksen hyvin. Kelan äänivaltaosuuden pitäisi riittää hallituspaikkaan, kertoo Rajamäki.

Omistusohjauksesta vastaava ministeri Hautala tyytyi toteamaan, että Stora Enson on toimittava liiketaloudellisesti kannattavasti. Kansallisia työllisyys- ja aluepoliittisia tavoitteita hän vähättelee. Ei voida väittää, ettei suomalaisten eläkeyhtiöiden, Kelan ja Solidiumin yhteensä 47-prosenttisesti hallitsemassa yhtiössä olisi tarvetta alue- ja teollisuuspoliittiselle ajattelulle, toteaa Rajamäki.

Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen ilmoitti aiemmin tänä vuonna yhtiön tavoittelevan 200 miljoonan euron säästöjä. Säästöohjelmaan sisältyy noin 2500 työntekijän irtisanominen eri maissa.

On käsittämätöntä, että valtion äänivalta ei näy millään tavoin Stora Enson toiminnassa. Vaadin omistajaohjauksesta vastaavaa ministeri Hautalaa ryhtymään toimiin Suomen etujen ja työllisyyden turvaamiseksi, Rajamäki painottaa.

Kari Rajamäki