Rajamäki: Vaarallinen ilokaasubisnes on laitettava kuriin

SDP:n kansanedustaja Kari Rajamäki on tehnyt kirjallisen kysymyksen ilokaasun päihdekäytön estämisestä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea varoittivat ennen vappua (28.3.2013) teknisen, esimerkiksi kerman vaahdotukseen käytettävän, ilokaasun päihdekäytöstä.

– Tukesin ja Fimean mukaan tällaisen ilokaasun hengittämiseen liittyy tukehtumisvaara. Alkoholin kanssa käytettynä se voi aiheuttaa hengityksen lamaantumista ja nopeaa tajuttomuutta. Kyseisen tuotteen käyttö ei missään nimessä saa kuulua nuoren juhlijan vappuvaihtoehtoihin, Rajamäki sanoo.

Kemikaalilaki kieltää kemikaalin, kuten teknisen ilokaasun, luovuttamisen vähittäismyynnistä, jos on ilmeistä, että sen käytöstä voi aiheutua erityistä vaaraa terveydelle. Kemikaalia ei saa myöskään luovuttaa, jos on syytä epäillä, että sitä käytetään päihtymiseen. Rajamäen mukaan median kautta on kuitenkin tullut tietoon, että esimerkiksi tämän vuoden vapun juhlinnassa ilokaasua käytännössä päihdekäyttöön markkinoivat yritykset tekivät aggressiivista bisnestä ilokaasulla nuorison suosimilla juhlapaikoilla.

– Tällainen bisnestoiminta on piittaamatonta ja törkeää nuorten terveyden, jopa hengen vaarantamista. Hallituksen on syytä puuttua pikaisesti siihen, miten ilokaasun myynti päihtymiskäyttöön saadaan kitkettyä.