Rajamäki: Tiukentunut linja on Suomen etu

Suomessa linja Kreikan velkajärjestelyissä tiukkeni sosialidemokraattien vaatimusten mukaisesti vaalien jälkeen. Uusi hallitus ja erityisesti valtiovarainministeri Urpilainen ovat toimineet määrätietoisesti ja sinnikkäästi. Tämä hallitus on pistänyt euromaiden avoimen tukipiikin kiinni.

– SDP:n linja on ollut ja on edelleen johdonmukainen Euroopan rahoitus- ja velkakriisissä, sanoi kansanedustaja Kari Rajamäki tänään eduskunnan täysistunnossa puheenvuorossaan pääministerin ilmoitukseen huippukokouksesta ja ajankohtaisesta tilanteesta Euroopan taloudessa

Vuosi ennen vaaleja, Kreikan ensimmäisen lainapäätöksen yhteydessä Sosialidemokraatit edellytitivät veronmaksajille mahdollisesti lankeavan taakan jakamista sijoittajien, pankkien ja muiden rahoituslaitosten kanssa. Sosialidemokraatit vaativat lainan antamista ensisijaisena ja luotolle vakuuksia sekä Kreikan mahdollista asettamista velkasaneeraukseen ja että euroalueella pitää ottaa käyttöön pankkivero ja kattava rahoitusmarkkinavero sekä muita rahoituslaitosten riskikykyä vahvistavia toimia.

– Koska kyse oli viime kädessä pankkien tukemisesta, tuki olisi pitänyt antaa avoimen, vastikkeellisen ja väliaikaisen tuen muodossa. Kun asettamamme ehdot eivät toteutuneet, esitimme Kreikan lainatukiesityksen hylkäystä, selvensi Rajamäki velka-asian historiaa.

Suomessa linja tiukkeni ja kirkastui sosialidemokraattien vaatimusten mukaisesti vaalien jälkeen. Uusi hallitus ja erityisesti valtiovarainministeri Urpilainen ovat toimineet määrätietoisesti ja sinnikkäästi. Tämä hallitus on pistänyt euromaiden avoimen tukipiikin kiinni. Tavoitteet pankki- ja rahoitusmarkkinaverosta ovat toteutumassa Euroopan laajuisina.

– Tähän mennessä Suomen suojaamattomat saatavat kriisimaista on pääosin päätetty keskustavetoisten hallitusten toimesta. Vanhasen hallituksen Kreikan lainaohjelman suomalaita riskirahaa on tähän mennessä myönnetty 890 miljoonaa euroa, muistutti Rajamäki.

Edellä mainittujen tukiehtojen ohella jatkossa on huolehdittava myös Suomen valtiontalouden kansallisesta pelastusrenkaasta. Suomi tarvitsee juuri nyt laajaa yhteistyöhön perustuvaa talous- ja sosiaalipolitiikkaa. Suomi selviää tulevista järistyksistä tahdolla ja työllä sekä rakentamalla kansallista eheyttä sosiaalisesti oikeudenmukaisella hyvinvointipolitiikalla ja veronmaksukyvyn mukaisella verotuksella.