Rajamäki: Talousrikollisuuden tehokkaalla torjunnalla rahoitettaisiin työllisyys- ja hyvinvointipanostukset

Valtio menettää vuositasolla yli 2 miljardia euroa harmaan talouden vuoksi. Pelkästään käännetyn arvonlisäveron kautta valtio saisi arviolta 150 milj.euron lisätulot. Hallitus voisi moninkertaistaa työllisyys- ja kuntien peruspalvelujen rahoituksen tehostamalla talousrikollisuuden torjuntaa.

– Entistä vakavammin nousee esille kysymys, miksei käännetty arvonlisäverojärjestelmä etene valtiovarainministeri Kataisen ja työ-ja elinkeinoministeri Pekkarisen pöydillä, ihmettelee Kari Rajamäki (sd).

– Miksi neljännesvuosi-ilmoitukset käytetyistä urakoitsijoista ja veroviranomaisen oikeus tehdä vertailutietotarkastuksia luottolaitoksissa on edelleen toteuttamatta? Miksi yritystukia saaneiden yritysten verotustiedot eivät ole käytettävissä? Nämä vuonna 2006 hyväksytyt talousrikostorjuntaohjelman esitykset eivät ole edenneet nykyisen hallituksen aikana.

Talousrikollisuus ja laiton ulkomainen työvoima vääristää kilpailua ja tulonjakoa, aiheuttaa työttömyyttä ja heikentää valtion tulopohjaa. Laajoja pimeän työvoiman ketjuja paljastuu jatkuvasti ja niiden pyörittäjinä toimii yhä useammin järjestäytyneitä rikollisryhmiä.

– Valtion velkaantuminen tai toteutumatta jäävät työllisyys- ja hyvinvointipanostukset on huonosti perusteltavissa jos talousrikollisille vuotavaa valtion kassaa ei tilkitä, toteaa valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Kari Rajamäki (sd).