Rajamäki: Suomi tarvitsee oman pelastusrenkaan

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtajan Kari Rajamäen mukaan Suomen olisi pikaisesti varmistettava itselleen oma pelastusrengas Euroopan velkakriisissä.

– Suomessa pitää pystyä kansalliseen analyysiin, mihin Euroopan kehityskulku on johtamassa. Suomen panostukset jo nyt Kreikan pelastamiseen ja eurooppalaiseen rahoitusvakausvälineen vastuisiin ovat suhteessa suuremmat kuin esimerkiksi Saksan ja Ranskan. Vastuumme sitovat yhteensä jo noin 10 miljardia euroa eli viidenneksen Suomen vuotuisesta talousarviosta.

– Markkinavoimien kyky hallinnoida riskejä on osoittautunut suureksi kuplaksi. Säätelemätöntä kasinokapitalismia vastaan olisi taisteltava nyt kaikilla rintamilla sen sijaan, että niiden edessä nöyristellään kokoomuksen ja keskustan johtavien poliitikkojen tavoin.

Rajamäen mukaan valtiontalouden kestävyys sekä Suomen vaikeat tuotanto- ja kilpailuolosuhteet edellyttävät johtopäätösten vetämistä myös mm. työeläkeyhtiöiden varojen sijoittamisessa.

– Työeläkevarojen turvallinen sijoittaminen on eläketurvan rahoituksen ja kansallisen talouden jättikysymys. Sillä on koko talouden kehykseen ja Suomen selviytymiseen erittäin suuri vaikutus. Onko kokoomuksen ja keskustan huoleton taloudenpidon asenne näkynyt myös eläkevarojemme sijoittamisessa?

Rajamäki huomauttaa, että työeläkevaroja olisi mahdollista käyttää tukemaan Suomen talous- ja työllisyystilannetta.
– Suomessa on edelleen esimerkiksi hyviä metsäteollisuuden hankkeita, jotka ovat niistä viimeisistä miljoonien eurojen rahoituksista kiinni. Tässä suhteessa pitää löytää kansalliset työkalupakit, että rahoitus parhaalla mahdollisella tavalla hoidetaan.