Rajamäki: Suomen ei pidä kasvattaa riskiänsä

Suomen on syytä sisäistää Saksan valtiovarainministeri Wolfgang Schäublen linjaus siitä, että EVM:n tavoite ei ole pankkien pääomittaminen vaan ylivelkaantuneiden maiden tukeminen. Kypros on tehnyt rahoitussektoristaan tietoisesti harmaata taloutta ja talousrikollisuutta kaihtamatta merkittävän ja riskialttiin toimialan maan talouteen. Rahoitus- ja verotusjärjestelmällä verovapauksineen on luotu kasinokapitalismin paratiisi venäläisen mafian rahoineen.  EVM:n tukea ei voida myöntää hurskailla toivomuksilla riittävän tehokkaasta pankkivalvonnasta. Kun maa on ottanut tietoisen riskin, sen pitää myös itse selvittää asiansa.

Selkeä linja on ollut, että yhteisvastuu Euro-alueen veloista olisi vahingoksi koko julkisen talouden tasapainottamiselle. Komission ja Olli Rehnin johdolla edellisen hallituksen 2010 käynnistämän Kreikan vastikkeettoman lainan ja Euroopan rahoitusvakausvälineen moraalikatokattaukselle haetaan yhä vaan enemmän muotoja, jotka lisäävät yhteisvastuuta veloista.

Suomen kansallinen selviytyminen talouskriisissä edellyttää mm. valtiontalouden kestävyyteen ja hyvinvointimme rahoitukseen liittyvien riskien välttämistä.