Rajamäki: Passiivisuus puutulli-asiassa kuvaa hallituksen Venäjä-politiikan alennustilaa

Valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kari Rajamäki (sd) arvostelee hallituksen passiivisuutta puuhuollon ongelmien parissa.

Rajamäen mukaan hallitus on puutulli-asiassa jättäytynyt EU:n ja Venäjän maailmankauppaneuvottelujen varaan, vaikka suomalaisen hyvinvoinnin ja talouden elintärkeässä asiassa olisi tullut aktiivisilla suorilla yhteyksillä varmistaa yhteistyön jatkuminen ja kansalliset etumme.

– Koivukuidun tullittomuudesta ei pystytty odotuksista huolimatta päättämään pääministeri Putinin Suomen vierailun aikana. Tämä kuvaa myös hallituksen Venäjä-politiikan alennustilaa, Rajamäki toteaa.

Rajamäki vaatii, että hallituksen on viimein herättävä estämään maamme metsäteollisuuden romahdus. Hänen mukaansa porvarihallitus on hoitanut metsäteollisuuden ongelmia huonosti. Hallitus on myös epäonnistunut omistajapolitiikassaan.

– Hallituksen on lopetettava epäjohdonmukainen ajelehtiminen ja viimein ymmärrettävä Suomen metsäteollisuuden toimintaedellytysten turvaamisen tärkeys, Rajamäki sanoo.

Vaikeassa tilanteessa oleva metsäteollisuus saa Rajamäen mukaan vielä lisäiskun työnantajien Kela-maksun poistosta.
– Hallitus kattaa edesvastuutonta työnantajien kansaneläkemaksun poistoa energiaveroja nostamalla. Tällöin metsäteollisuudelle aiheutetaan 150 miljoonan euron nettomenolisäys.

Rajamäki toteaa, että tällaiset hallituksen linjaukset heikentävät huomattavasti metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä ja samalla mahdollisuuksia pärjätä koko ajan kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa.

Rajamäen mukaan nyt on kiireesti keskitettävä voimavaroja toimintaedellytysten turvaamiseen muun muassa energiakustannusten ja puun saatavuuden osalta.