Rajamäki: Parlamentaarinen selvitys valtionomistajanohjauksesta

Kansanedustaja Kari Rajamäki on erittäin huolissaan valtionyhtiöiden omistajanohjauksen käytännön toteutuksesta. Valtion omistuksesta vastaavat tahot istuvat Rajamäen mukaan ikään kuin katsomossa, vaikka heidän tulisi huolehtia veronmaksajien omaisuudesta.

–          Valtionyhtiöillä on edelleen erittäin suuri merkitys teollisuus-, alue- että työllisyyspoliittisesta näkökulmasta. Kansantalouden kannalta hyvin toimivat valtionyhtiöt muodostavat perustan Suomen talouden selviytymiselle. Omistajaohjaus ei ole viime aikoina toiminut oikealla tavalla, sanoo Rajamäki.

Kansanedustaja Rajamäki on hyvin pettynyt tapaan, jolla valtionyhtiöiden johto on viime aikoina irtaantunut arjen realiteeteista erilaisten bonusjärjestelmien avulla. Viimeisimpänä räikeänä esimerkkinä tästä on paljastuneet Finnair:n bonukset.

–          Nyt on varmistettava valtionyhtiöiden ja niiden johdon yhteiskunnallinen vastuu ja asialliset toimintaperiaatteet. Tämä on suomalaisten veronmaksajien kannalta olennainen ja oikeutettu vaatimus, sanoo Rajamäki.

–          On välttämätöntä kiireellisesti tehdä kattava parlamentaarinen selvitys siitä, millä periaatteilla ja tavoitteilla valtionomistajanohjaus toteutetaan. Selvityksen yhteydessä tulee katsoa myös miten kansaneläkelaitoksen omistusta ja valtion äänivaltaa toteutetaan käytännössä, summaa Rajamäki.