Rajamäki: Onko kokoomus tyytyväinen Kreikka -vakuuksiin?

Kansanedustaja, SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava Kari Rajamäki ihmettelee kokoomusedustaja Kimmo Sasin jatkuvaa hallituksen taloustoimien arvostelua.

– Vasta muutama päivä sitten kokoomuksen Kimmo Sasi oli aivan toisella linjalla hallitusneuvotteluissa yhdessä sovituista perusturvakorotuksista ja viimeksi eilen hän ei Aamulehden haastattelussa ymmärtänyt hallituksen saavuttamia Kreikka -vakuuksia. Hämmästelen, miten kokoomuksen keskeinen talousvaikuttaja ei tunne hallituksen taloustoimia vai edustaako Sasin ajattelu laajemminkin kokoomuksen ajattelua?

– Olisikohan kokoomuksen johdossa aidosti syytä jo laajemminkin käydä lävitse, ovatko he tyytyväisiä SDP:n johdolla aikaan saatuun Euroopan talouskriisin tukitoimien suunnanmuutokseen, jolla vastikkeeton rahankylvö Suomesta Eurooppaan lakkaa?

Rajamäen mielestä nyt on erityisen tärkeää, että määrätietoisesti viedään lävitse keväällä neuvoteltua hallitusohjelmaa.
-Veneen keikuttajille ei tässä soutuporukassa ole nyt tilaa. Edellisen hallituksen virheiden korjaaminen ei tunnu kokoomukselle maistuvan. Siltikin nyt heti vaalikauden aluksi on parannettava reippaasti ihmisten perusturvaa ja helpotettava kaikkein pahimmassa ahdingossa olevin ihmisten asemaa.

– On selvää, että perusturvan parantaminen näkyy suoraan monen pienituloisen lapsiperheen arkea parantavina hankintoina ja se myös lisää yksityistä kulutuskysyntää ja siten sillä on koko maan talouskasvua lisää vaikutus. Nämä toimet on nyt vietävä lävitse, vaikka kokoomus Sasin johdolla perusturvan parannusta näyttääkin vastustavan.

Kansanedustaja Kari Rajamäki puhui 18.8. illansuussa Varkaudessa.