Rajamäki: Näpit irti valtion maista!

Ministeri Koskisen (kok) johdolla on ajettu härkäpäisesti valtion metsien osakeyhtiöittämistä. Maa- ja metsätalousvaliokunnan sd-ryhmä on riitauttanut asian valmistelun.

Kyseessä on hallitusohjelman vastainen valtion metsien ja vesien kokonaishallinnan pirstominen. Lisäksi yhtiöittämisellä vaarannetaan teollisuuden tarvitsema tasainen puuhuolto. Mm. Suomen Sahateollisuus on antanut asiasta vahvasti kielteisen kannan.

Metsähallituksen yli 6 miljoonaa kuutiometriä tukee erityisesti puuhuollollisesti Itä- ja Pohjois-Suomen sahoja ja sellu- sekä paperitehtaita. SDP:n eduskuntaryhmä on todennut, että EU:n kilpailuneutraliteetti, konkurssi ym. määräykset eivät edellytä suunniteltuja yhtiöittämisjärjestelyjä vaan ne voidaan tehdä myös lakiteknisesti toisella tavalla. SDP:n eduskuntaryhmä tukee yksimielisesti maa- ja metsätalousvaliokunnan sd-kantaa eikä hyväksy metsähallituksen yhtiöittämistä. On tärkeätä, että kolmannesta maa-alasta vastaavaa kansallisvarallisuutta ei anneta isänmaan partureiden ja spekulanttien käsiin.