Rajamäki muistuttaa Orpoa: Sisäministeri on vastuussa kansallisesta eheydestä ja sisäisestä turvallisuudesta

SDP:n entinen kansanedustaja ja sisäministeri vuosilta 2003-2007 Kari Rajamäki muistuttaa ministeri Petteri Orpoa sisäministerin vastuusta kansallisen eheyden turvaajana.

– Sisäministeri vastaa ennen kaikkea Suomen ja suomalaisten sisäisestä, mutta myös sosiaalisesta turvallisuudesta. Siinä tärkeimmässä roolissa on kansallinen eheys, jonka hallituksen uusi sanelupolitiikka ja rajut, epäoikeudenmukaisesti kohdistuvat leikkaukset vakavasti vaarantavat.

Orpo kiirehti eilen hallituksen ajamaa yhteiskuntasopimusta, jossa ilman todellisia kolmikantaneuvotteluja pyritään heikentämään suomalaisten työntekijöiden asemaa. Kiristysruuvina Sipilän hallitus käyttää mm. eläkeläisiin ja perheisiin kohdistuvaa leikkuria, jota käytetään, mikäli ehtoihin ei hallituksen toivomalla tavalla suostuta.

– Kun hallituksella ja näemmä myös sisäministerillä on kiire ajaa yhteiskuntasopimustaan kuin käärmettä pyssyyn, lienee syytä toistaa varoituksen sanat, jotka sanoin jo sisäministerikaudellani keväällä 2007: kovat oikeistolaiset arvot, tässä tapauksessa sanelupolitiikka ja epäoikeudenmukainen leikkauspolitiikka ilman hyväosaisiin kohdistuvia verotoimenpiteitä, tekevät Suomesta turvattoman paikan elää.

– Hallituksen ajama eriarvoistumisen suunta merkitsee Suomelle turvallisuusuhkaa ja lisää turvattomuutta arjessa ja työelämässä. Tämä on suunta, jonka viimeksi eilen Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK nosti keskeiseksi Suomen sisäisen turvallisuuden uhaksi. Kansallinen eheys on paras tae Suomen sisäisestä turvallisuudesta.