Rajamäki metsäselonteoista: 104 miljoonan motin edestä työtä tarjolla

SDP:n kansanedustaja ja maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Kari Rajamäki muistuttaa, että tänään eduskunnassa käsiteltävä Metsäpoliittinen selonteko on merkittävä kokonaisuus.

– Suomen historian ensimmäinen metsäpoliittinen selonteko on taloutemme kannalta keskeinen. SDP:lle oli erittäin tärkeää, että viime hallitusneuvotteluissa asia otettiin vaatimuksestamme mukaan hallitusohjelmaan.

Nyt käsiteltävä selonteko ei ole täydellinen, vaan siinä on Rajamäen mukaan kohtia, jotka vaativat yhä viilaamista.

– Puun saatavuuden edellytyksiin ei nyt valmistuneessa selonteossa ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Kun puun saatavuus ja varmuus sekä kuljetusyhteydet ovat kunnossa, kasvavat myös alan investoinnit.

– Meillä kasvaa metsissä joka vuosi yhteensä 104 miljoonan motin edestä vihreää pääomaa, joka pitää nyt saada realisoitumaan investoinneiksi ja työpaikoiksi.

Raaka-aineen saatavuuden on kuitenkin oltava ensin vakaalla pohjalla.

– Suomi on saari markkina-alueeseensa nähden. Meidän on pidettävä huolta sekä tieverkostosta että satama- ja rautatieyhteyksistä, jotta myös uuden polven puutuotteet ja raaka-aineet löytävät ostajan luo.

Rajamäki muistuttaa, että metsäpolitiikka on säilytettävä kansallisissa käsissä, eikä päätäntävaltaa tule luovuttaa kotimaan ulkopuolelle. Samalla on mietittävä uusia keinoja hoitaa ja hyödyntää metsiä.

– On haettava sellaisia pehmeitä korjuu- ja käyttötapoja, jotka yhdistettynä hyvään metsänhoitoon takaavat metsien raaka-ainekäytön lisäksi niiden hyödyntämisen myös sekä luontokohteina että suojelualueina. Tiukan mustavalkoinen suojelu tai hyödynnys –ajattelu on mennyttä aikaa.

Rajamäki huomauttaa, että nykyisellään esimerkiksi kuolinpesiin liittyvä lainsäädäntö ja pirstoutuneet omistajuudet lisäävät metsien passiiviomistamista.

– Järkyttävä tieto on, että noin kolmannes Etelä-Suomen metsistä on niin sanottuja pimeitä metsiä, toisin sanoen hukassa hoidolta ja investoinneilta. Tämä on kansallisen voimavaran haaskaamista ja ongelma. Työllisyyden ja aluekehityksen kannalta olisikin tärkeää lähteä hyödyntämään näitä resursseja.