Rajamäki: Megarekat tiellä syksystä asti, poliisihallitus pohtii yhä vaakakalustoa

– Surullisen kuuluisa Turun Myllysilta saattaa pian saada seuraajia, ellei poliisihallitus ryhdy pikaisiin toimiin, uskoo SDP:n kansanedustaja Kari Rajamäki.

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja Rajamäki kysyi vajaa kuukausi sitten sisäministeri Päivi Räsäseltä, miten liikenneturvallisuuden säilyminen taataan uusien painavien yhdistelmärekkojen tultua Suomen teille syksyllä 2013. Rajamäen saaman vastauksen mukaan poliisihallitus vasta selvittää tarvetta vaakakalustonsa uusimiseen, vaikka vanhoille rekkavaaoille sopimaton kalusto on ollut ajossa jo puoli vuotta.

– Tämä on käsittämätöntä. Kyse on jokaisen suomalaisilla teillä kulkevan liikenneturvallisuudesta. Lisäksi vaarana on, että raskaat kuormat aiheuttavat vielä mittavat taloudelliset vahingot suomalaiselle infralle.

Rajamäen mukaan poliisihallituksen leväperäisyys voi vielä aiheuttaa siltojen rakenteiden pettämistä.

– Minulla on tiedossa esimerkiksi siltoja, joiden kunto ei tule kestämään pidemmän päälle tällaisella kalustolla ajoa. Turussa Myllysillan kohdalla vältyttiin pahemmilta seurauksilta. Jos tämä meno jatkuu, voidaan vain toivoa, että yhtä hyvä tuuri jatkuu. Itse luottaisin kuitenkin mieluummin hyvään viranomaisvalvontaan. Kehotankin poliisihallitusta ryhtymään pikaisesti pohdinnasta tekoihin.