Rajamäki kehuu sote-työtä ja Heinäluomaa

SDP:n kansanedustaja Kari Rajamäki muistutti eilisessä täysistuntopuheenvuorossaan, että eduskunnan käydessä keskustelua kuntajakolaista, kuntien vastuulliset päättäjät yli puoluerajojen kykenevät näkemään kunta- ja maakuntarajojen ylitse miettiessään palvelujensa järjestämistä. Tässä päätöksenteossa painaa ennen kaikkea kansalaisten perusturvallisuuden, perusterveydenhuollon sekä perus- ja erikoissairaanhoidon järjestämiseen liittyvät kysymykset.

– Täällä ei saa tehdä sitä karhunpalvelusta, että tämä aito huolesta syntyvä prosessi kärsii tästä käsittelystä. Orvon ja Backmanin työ oli erinomaista, konkreettista kentän tilanteen läpikäyntiä ja sote- ja kuntarakenteen aitoa edistämistä. Se vastasi siis eri alueiden kysymyksiin.

Rajamäki antoi puheenvuorossaan myös tukensa Eero Heinäluoman aiemmin ilmaisemalle ajatukselle sote-uudistuksen parlamentaarisesta valmistelusta.

– On olemassa asioita, jotka ovat edustuksellisen demokratian ja kansallisen selviytymisen kannalta tärkeitä. Ja tässä puhemies Heinäluoma ihan oikein osoitti, että tämä on juuri sellainen asia.