Rajamäki: Infraraha toisi kasvusykähdyksen alueille

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja Kari Rajamäki edellyttää panostuksia liikenneyhteyksien parantamiseen jo lisäbudjettiin.

– Infran lisärahalla on positiivisia vaikutuksia ja sillä on mahdollista saada aikaan alueellisia kasvusykähdyksiä. Lisätalousarvio on oikea väylä päättää infraratkaisuista, eikä näitä päätöksiä  voi viivyttää.

Rajamäki korostaa, että hankkeet tulee kohdentaa niin, että ne kohentavat elinkeinoelämän kilpailukykyä.

– Väylähankkeet ovat kilpailukyvyn kannalta tärkeitä ratkaisuja. Tästä yksi esimerkki on eduskunnan edellyttämä Hanko-Hyvinkää –radan sähköistämisen vauhditus. Täsmäelvytyshankkeet ovat myös työllistäviä. 100 miljoonan infrainvestoinneilla saadaan töihin 1500 suomalaista.

Rajamäen mukaan nyt on syytä tehdä erityisesti sellaisia täsmätoimia, jotka ovat keskeisiä metsä- ja vientiteollisuuden kannalta. Tällaisia ovat esimerkiksi satamalogistiikkaa tukevat toimet.

– Toimivat liikenneyhteydet ovat elinehto alueellisen elinkeinoelämän säilymiselle. Mikäli tavaroita ja työntekijöitä varten ei ole olemassa toimivia väyliä, uhkaa näitä alueita näivettyminen. Kehysriihessä päätettiin rata- ja valtatieinvestoinneista, mutta tärkeää olisi turvata myös muiden kuljetusyhteyksien rahoitus.

Rajamäki muistuttaa, että raskaan liikenteen kohdalla reagointi on tärkeää jo turvallisuussyistä.

– Esimerkiksi viitostien kehityskäytävän rakentamistyöt Mikkeli-Juva -välillä on laitettava liikkeelle.