Rajamäki: Hallitus panostaa työllisyyteen ja arjen turvallisuuteen

Hallituspuolueet ovat päässeet sopuun ensi vuoden budjettiin tehtävistä muutoksista. Muutosten yhteissumma on kaikkiaan 51,93 miljoonaa euroa. Erityisesti on pyritty kasvun ja kilpailukyvyn parantamiseen ja turvallisuuden lisäämiseen.

– SDP:lle on erityisen tärkeää, että Suomeen saadaan lisää työpaikkoja. Olemme tyytyväisiä siihen, että kaikki hallituspuolueet pääsivät sopuun työllisyyden parantamisen merkityksestä ja että se näkyy myös tehdyissä päätöksissä, SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava Kari Rajamäki painottaa.

Työllisyyden ja kasvun ohella päätösten painopiste on turvallisuuden parantamisessa. Tullille myönnetään 600 000 euroa valvonnan tehostamiseen. Rajavartiolaitoksen toiminnan turvaamiseksi annetaan kaksi miljoonaa euroa.

– Moni päätöksistä parantaa suomalaisten arjen turvallisuutta. Sosiaalista turvallisuutta lisäävät esimerkiksi yhteensä 2,8 miljoonan euron panostukset sosiaalityöntekijöiden ja lastentarhanopettajien koulutukseen sekä nuorten kerhotoiminnan tukeminen.

– Eduskunta myös edellyttää, että vuoden 2015 ensimmäisessä lisäbudjetissa huomioidaan turvakotien resurssitarpeet, jotta naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisyyn tähtäävään Istanbulin sopimukseen liittyvät velvoitteet saadaan täytettyä.

Liikennehankkeisiin panostetaan yhteensä lähes 19 miljoonaa euroa. Valtatie 23 Varkaus- Karvio  -osuudelle varataan 7 miljoonaa. Valtatie 3 parannuksiin Kyröskosken ja Parkanon kohdalta varataan yhteensä 6,3 miljoonaa. Pietarsaaren satamatie saatetaan loppuun varaamalle hankkeelle 900 000 euroa. Ylivieskan kohtausraiteen parantamiseen varataan 1,5 miljoonaa.