Rajamäki: Hallituksen pysäytettävä metsäteollisuuden alasajo

– Hallituksen on vihdoin ryhdyttävä määrätietoisempiin toimenpiteisiin metsäteollisuuden kilpailukykyisen puuhuollon turvaamiseksi ja energia- ja kuljetuskustannusten alentamiseksi, vaatii SDP:n kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Kari Rajamäki.

– Brysselin eteisestä on myös vihdoin siirryttävä aktiivisempaan Venäjä politiikkaan puutullien poistamiseksi. Suomen valtio on Kansaneläkelaitoksen kanssa niin merkittävä omistaja Stora Ensossa, että hallitus voi halutessaan vaikuttaa metsäteollisuuden kansallisiin ja alueellisiin rakenteisiin. Solidiumin ja Kelan yhteinen ääniosuus on peräti 35,
2 prosenttia. Tällä voimalla pystytään vaikuttamaan teollisuuspoliittisiin ratkaisuihin ja tarvittaessa vaihtamaan hallituksen jäsenet ja pääjohtaja.

– Ministeri Häkämies (kok.) on valtion omistajuudesta vastaava ministeri ja valtionvarainministeri Kataisen (kok.) valtiosihteeri Veli-Pekka Nummikoski
(kok.) johtaa Kelan hallitusta. Maan hallituksen on nyt astuttava katsomosta ja varmistettava, ettei metsäteollisuuden tuotantoa ajeta kansainvälisen suhdanteen synkimpien näkymien mukaisesti alas. Suomen metsäteollisuuden pitkäjänteistä kehittämistä ja osaamista ei voida sallia tuhottavan ’kvartaaliajattelulla’.