Rajamäki: Hallituksen korjattava Durbain tuhot

SDP:n kansanedustaja Kari Rajamäki on syvästi huolissaan metsäteollisuuden työpaikoista sekä tulevaisuuden toimintaedellytyksistä. Hänen mukaansa juuri päättynyt Durbain ilmastokokous oli suuri epäonnistuminen suomalaisen metsäteollisuuden kannalta.

– Nykyisessä talouskriisissä tulee katsoa erityisen tarkkaan vientiteollisuuden, kuten metsäteollisuuden toimintaedellytysten perään. Edellisen keskusta- ja kokoomusjohtoisen hallituksen huonon poliittisen ohjauksen takia Suomen teollisuutta uhkaa jo Itämeren rikkipäästömaksu. Maan hallituksen on nyt teollisuuden kilpailukyvyn turvaamiseksi toimittava niin, ettei Suomesta tehtaita kaadu.

– Nyt ilmaan on aikaansaatu seuraava uhkapilvi. Durbanin ilmastokokouksessa vihreiden ministeri Niinistö lisäsi metsäteollisuuden päästölastia ja luopui Suomen valtavasta potentiaalista metsien hiilinielujen suhteen. Neuvotteluissa olisi ollut hyvä muistaa neljältäkin aamuyöllä, että Suomen metsät kasvavat 100 miljoonaa kuutiota vuodessa. Hiilinielut olisivat olleet suuri kilpailuvaltti, eikä nieluista olisi pitänyt luopua. Muutoinkaan ei ole ollenkaan järkevää lisätä metsäteollisuuden päästökuormaa tässä talosutilanteessa. Asia tulee pikimiten ottaa esille hallituksen sisällä ja miettiä, miten Niinistön aiheuttamat Durbain tuhot korjataan. Nyt ei ole mitään syytä aiheuttaa lisää mustia pilviä suomalaisen metsäteollisuuden ylle