Rajamäki: Energiaratkaisun perusta murenee Varkauden paperikoneiden lakkauttamisella

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Kari Rajamäen mukaan StoraEnson ja Itä-Suomen metsäteollisuutta koskevat ratkaisut olisivat edellyttäneet selkeätä kansallista näkemystä alue-, teollisuus- ja työllisyyspoliittisesti.

Rajamäki muistuttaa, että valtiolla Kelan omistus mukaan lukien on 35.2 %:n ääniosuus ja ruotsalaisilla yli 20%.
– Ministeri Häkämies ja Kelan hallitusta johtava valtiovarainministeri Kataisen poliittinen valtiosihteeri Velipekka Nummikoski jättivät varmistamatta kansalliset näkökohdat myös kotimaisen sanomalehtipaperin omavaraisuuden turvaamisessa. Varkauden paperialan osaamisen ja kehittämisen vaihtoehtona ollaan lyhytnäköisesti vaarantamassa mm. Sanomapainon toiminta ja kansainvälisesti korkeatasoinen integraatti.

Rajamäen mukaan Varkauden tehtaiden rampauttaminen vaarantaa metsä- ja metalliklusterin pohjalta tapahtuvan uusien tuotteiden kehittämistyön.

Rajamäki toteaa, että hallituksen passiivisuus Venäjän puutullien poistamisessa vaaransi kerralla neljänneksen teollisuuden raaka-ainepohjasta.
– MTK:ssa ja hallituksessa oltiin tyytyväisiä, kun kantohinnat nousivat. Ministeri Väyrysen taitamattomuus koivukuitua koskevan erillisratkaisun aikaansaamisessa on vaarantanut koko Itä-Suomen selluteollisuuden.

– Samaa epävarmuutta puun saatavuuteen kilpailukykyiseen hintaan luo ministeri Pekkarisen ”taituruus” vedättää kahdella ydinvoimalalla puuenergiatukia, jotka heikentävät edelleen metsäteollisuuden koivukuidun kilpailukykyä.

Rajamäen mielestä kahden paperikoneen pysäyttäminen vie myös perusteltavuuden hallituksen kahden ydinvoimalan rakentamiselta.