Rajamäki: Edustajien kynnys luopua paikastaan korkeammaksi

Kansanedustajiksi valituilla tulisi olla nykyistä vahvemmat perusteet edustajuudesta luopumiseen, uskoo SDP:n pitkäaikainen kansanedustaja Kari Rajamäki.

Rajamäki on huolissaan äänestäjien kuluttajansuojan toteutumisesta. Erityisesti hankalia ovat tilanteet, jossa vasta europarlamenttiin valitut ehdokkaat asettuvat jo seuraavana vuonna ehdolle eduskuntavaaleissa.

– Äänestäjien pitää voida luottaa siihen, että eduskuntaan valitut kansanedustajat kunnioittavat heille annettua kansanvaltakirjaa.

Rajamäki on jättänyt aiheesta tänään kirjallisen kysymyksen.

– Suomalainen vaalijärjestelmä on ehdokaskeskeinen ja äänestäjällä on suuri vastuu valitessaan omaa ehdokasta. Tätä taustaa vasten on huolestuttavaa, että eduskuntaan vahvalla kansan mandaatilla valitut kansanedustajat eivät sitoudu heille annettuun luottamustoimeen koko vaalikaudeksi.