Rahoitusmarkkinaverolla vankka kannatus

– Kokoomus on aiemmin antanut ymmärtää kannattavansa rahoitusmarkkinaveroa. Mistä mahtaa takinkäännös johtua, ihmetteli Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari maanantaina Helsingissä.

– Euroopan parlamentti antoi viime toukokuussa selvän tukensa rahoitusmarkkinaverolle: 487 puolesta, 152 vastaan. Parlamentti kannattaa veron käyttöönottoa siinäkin tapauksessa, että jotkut jäsenvaltiot jättäytyisivät sen ulkopuolelle. Veroa kannatti ylivoimainen enemmistö myös kokoomuksen eurooppalaisen kattopuolueen EPP:n ryhmästä, suomalaismepit mukaan lukien.

– Parlamentti pitää sopivina komission ehdottamia verokantoja, jotka ovat 0,1 prosenttia osakkeille ja joukkovelkakirjoille sekä 0,01 % johdannaisille. Eläkerahastot olisivat parlamentin mukaan ainoita laitoksia, joiden rahoitusmarkkinatoimia vero ei koskisi. Eli eläkemenetyksillä ei kannata suomalaisia pelotella, Jaakonsaari muistutti.

Parlamentti kannattaa lisäksi komission ehdottamaa ”kotipaikkaperustetta”, jonka mukaan rahoitusmarkkinavero koskisi veroalueen ulkopuolella liikkeelle laskettuja arvopapereita, jos yksikin niillä kauppaa käyvä laitos sijaitsee veroalueella.

Parlamentti vaati rahoitusmarkkinaveroa lähes kahden vuoden ajan, ja komissio laati sitä koskevan lakiehdotuksen vuoden 2011 lopulla.

Tuoreen eurobarometri-kyselyn mukaan 66 % eurooppalaisista kannattaa veroa. Suomalaisista veroa kannattaa 64 %.