Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

”Pyörää on käännettävä eteenpäin, ministeri Virkkunen”

Ajankohtaista 08:22

Jo Aristoteles tiesi, että vallan käyttö edellyttää oppineisuutta ja sivistystä. Tasavertaiset mahdollisuudet hankkia sivistystä syntyivät kuitenkin paljon myöhemmin, SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola muistuttaa.


– Koulutuksellinen tasa-arvo on ollut sosialidemokraattien keskeisimpiä tavoitteita. 1970-luvulla toteutetulla peruskoulu-uudistuksella on ollut suuria myönteisiä vaikutuksia kansalaisyhteiskunnan aktiivisuuteen. Laaja, yhteinen sivistyksellinen pohja on myös lisännyt demokratian, kansanvallan toimivuutta, Kantola toteaa.


– Keskustelu perusopetuksesta on jatkuvaa. Myös sosialidemokraatit pitävät tärkeänä, että perusopetusta edelleen kehitetään. Opetusministeri Henna Virkkusen ajatusta alakoululaisten tarpeesta erikoistua emme kuitenkaan voi hyväksyä.


– Olemme kritisoineet valinnaisuuden lisäämistä, koska se pakottaisi lapset valitsemaan uransa nykyistä nuorempina. Kun joidenkin valintojen toteutuminen edellyttäisi tasokokeita, merkitsisi tämä paluuta aikaan, jossa koululaiset jaettiin erilaiseen oppilasainekseen lahjakkuutensa ja ehkä myös kotitaustansa perusteella. Ministerin tavoittelema muutos uhkaisi vakavasti koulujärjestelmää, jonka tavoitteena on ollut tasata oppilaiden lähtökohtien eroja.


Kantolan mukaan valinnaisuuden lisääminen heikentäisi myös alueellista tasa-arvoa. Se, mikä on mahdollista Turussa tai Helsingissä, ei ole taloudellisesti eikä kulkuyhteyksien takia mahdollista harvaan asutuilla seuduilla.
– Uudistus saattaisi johtaa siihen, että joidenkin perusopetuksen päättävien mahdollisuudet jatko-opintoihin heikkenisivät epäonnistuneiden valintojen vuoksi.


– Hyvä perusopetus on ollut Suomelle menestystekijä. Emme silti saa pysähtyä paikoillemme, vaan perusopetusta on jatkuvasti arvioitava ja kehitettävä. Juuri nyt meidän on estettävä kehityksen pyörän kääntäminen väärään suuntaan. Ei taaksepäin, ministeri Virkkunen, vaan eteenpäin. Ensin tasa-arvo, vasta sen jälkeen erikoistuminen!


Kantola puhui Maskussa Työväenyhdistys Kipinän 50-vuotisjuhlissa.