Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari puolustusvoimien budjetista: parlamentaarisen neuvottelukunnan tahto toteutuu vain osittain

Mika Kari

SDP:n kansanedustaja, puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari toivoo, että puolustusministeri Jussi Niinistö pitää huolen puolustusvoimien tarvittavien resurssien säilymisestä.

– On hyvä että edes puolustusvoimien kohdalla hallitus vaikuttaa antavan arvoa aiemmalle parlamentaariselle sovulle. Tosin myös puolustusvoimien kohdalla on ministerin pidettävä huolta hallintoalansa resurssien säilymisestä.

Kari muistuttaa, että viime hallituskaudella eduskuntapuolueet sitoutuivat laajasti Ilkka Kanervan vetämän puolustuspoliittisen parlamentaarisen neuvottelukunnan tavoitteisiin olla leikkaamatta puolustusvoimien rahoitusta tulevina vuosina, vaan sen sijaan lisäämään rahoitusta.

– Vaikka materiaalihankintoihin ollaan nyt lisäämässä tämän sovun mukaisesti 30 miljoonaa, ollaan hallinnonalaan samalla aikeissa tehdä yhteensä jopa 200 henkilötyövuoden suuruiset leikkaukset. Tämä sopii huonosti tavoitteeseen puolustusvoimien suorituskyvyn kehittämisestä.

Kari muistuttaa, että myös maanpuolustusjärjestöjen määrärahoja ollaan valtiovarainministeriön budjettiesityksessä leikkaamassa 20 prosenttia verrattuna kuluvan vuoden tukeen.

– On turhaa kikkailua pyöräyttää maanpuolustusjärjestöjen tukisummaa tuttuun tapaan eduskunnan kautta, kun se voitaisiin vahvistaa jo budjettiesityksessä. Kannustan ministeri Niinistöä kunnioittamaan parlamentaarista sopua ja pitämään huolen siitä, että muuttuvassa maailmassa Suomen puolustusvoimat moninaisuudessaan säilyttää tarvittavat resurssinsa.