Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari: ”Matti Vanhasen hävittäjäpuheet merkki keskustassa kasvavasta vaalikuumeesta”

Eduskunnan puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari (sd.) oudoksuu ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhasen (kesk.) Mustread-verkkojulkaisun haastattelussa (29.1.) esittämiä kommentteja SDP:n hävittäjäkannoista. Kari pitää Vanhasen väitteitä vaalipuheena ja merkkinä keskustassa kasvavasta vaalikuumeesta.

‒ Vaalikuume vaikuttaa tarttuneen myös ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Vanhaseen. Valiokunnan veturina Vanhanen on varmasti perillä siitä, mihin eduskunta on tosiasiallisesti sitoutunut puolustuselonteossa hävittäjien suhteen: suorituskyky korvataan täysimääräisesti ja koneiden määrä päätetään vasta myöhemmin vuonna 2021. SDP:n linjasta ei tältä osin ole mitään epäselvyyttä, vaikka hallituspuolueiden edustajat vuoron perään yrittävätkin asiassa hämmentää, Kari jyrähtää.

Kari muistuttaa, että viimeksi puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.) on todennut Uuden Suomen haastattelussa (23.1.), että tulevaan hallitusohjelmaan tulisi kirjata parlamentaarinen kanta, jonka mukaan nykyisten hävittäjien suorituskyky korvataan täysimääräisesti. Lukumäärää Kanerva ei Karin tapaan olisi hallitusohjelmaan kirjaamassa.

‒ Tässäkin valossa on Vanhaselta käsittämätöntä väittää, että SDP tulisi käyttämään koneiden määrää tai ylipäätään hävittäjähankintaa jonkinlaisena kiristysruuvina hallitusohjelmaneuvotteluissa. Kyllä nyt olisi hallituspuolueiden edustajien vedettävä jäitä hattuun ja lakata politikoimasta kansallisen turvallisuutemme kannalta välttämättömällä hävittäjähankinnalla, Kari jatkaa.

Myös puolustusvoimien strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja, kenraalimajuri evp. Lauri Puranen on todennut (Yle 24.1.) yksiselitteisesti, että tällä hetkellä ei tiedetä, mihin lukuun lopulta hävittäjähankinnassa päädytään. Purasen mukaan tarkalleen ei tiedetä, paljonko kaupan hinta tulee olemaan ja että prosessin aikana selviää, miten täysimääräinen suorituskyky parhaiten saavutetaan. Purasen sanoin: ”Onko hankittavien koneiden lukumäärä esimerkiksi 62 tai 66 selviää vuonna 2021”.