Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari: Kokoomuksen nostattama hävittäjäkohu osoittautui vaalilennokiksi

Eduskunnan puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari (sd.) on ilahtunut, että kokoomus on tullut SDP:n linjoille hävittäjähankinnassa. Kari pitää valitettavana sitä, että hävittäjämäärästä piti ensin nostaa tarpeeton kohu.

– Panin myönteisenä merkille Petteri Orpon (kok.) kannan (HS 28.3.), jonka mukaan hävittäjähankinnan tarkka luku tulee prosessin loppuvaiheessa ja että nyt on ennenaikaista alkaa käydä kauppaa lukumäärästä. Tämä on tismalleen sama vastuullinen näkemys, jonka SDP on jo moneen otteeseen toistanut julkisuudessa.

Tässä valossa on Karin mukaan valitettavaa, että alkuvuodesta Orpo totesi Verkkouutisille (19.1.) olevansa pettynyt SDP:n kannanottoon ja että jos hankittavien hävittäjien määrä on pienempi kuin 64, vaarannamme ilmavalvontamme ja sitä kautta puolustuskykymme. Orpon mukaan viesti SDP:n suunnalta oli huolestuttava.

– Syntynyt kohu oli turha ja puolustuspolitiikkamme vakaudelle jopa haitallinen maalatessaan sellaista kuvaa, että SDP ei olisi kaikissa olosuhteissa valmis turvaamaan ilmapuolustuksemme suorituskyvyn myös tulevaisuudessa. SDP:n linjasta ei ole missään vaiheessa ollut mitään epäselvyyttä.

Kari muistuttaa, että kokoomuksen ulko- ja turvallisuuspolitiikan raskassarjalainen, puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.) on todennut (Uusi Suomi 23.1.), että hän ei olisi kirjaamassa hävittäjien lukumäärää hallitusohjelmaan. Karin mukaan on hyvä, että tämä vastuullinen näkemys on saavuttanut myös kokoomuksen puoluejohdon.

Maanpuolustuksen ja ulko- ja turvallisuuspolitiikan isojen linjausten taakse on perinteisesti löydetty laaja yhteinen näkemys puolueiden kesken. Kari toivoo, että sama yhteistyöhakuisuus olisi käytettävissä suuren kansallisen puolustushankinnan tullessa uuden hallituksen ja eduskunnan ratkaistavaksi vuonna 2021.